Saturday 15 October 2011

Terengganu



Tarian Ulek Mayang

Ulek mayang ialah tarian keasyikan keagamaan pra Islam diiringi oleh nyanyian dan muzik di Terengganu, berasal dari sebuah pulau berdekatan tidak dikenali di mana orkestra Melayu, mengandungi gendang, gong, biola dan accordian digunakan (Shafiee Ahmad 1992).
Tarian Ulek Mayang adalah satu lagi menyembah tarian dalam tarian Melayu. Menari selalu bermula dengan seseorang yang menghidap penyakit salah satu apabila beliau menangkap ikan, dalam sawah atau mana-mana aktiviti-aktiviti harian lain dalam masyarakat.
Pesakit kemudiannya akan disembuhkan oleh satu bomoh, seorang doktor Melayu tradisional dalam cara tradisional. Tujuh pelakon-pelakon berpakaian cantik mewakili 7 puteri-puteri yang datang melawat pesakit apabila bomoh melayan dia. Kemayan akan membakar bersama dengan berdikir pantun dan menari melalui seluruh persembahan. Kadang-kadang rebab dan seruling adalah juga digunakan untuk mengiringi nyanyian yang mana dalam bentuk puisi dan sajak-sajak
Walaupun Tarian Ulek Mayang pernah menjadi satu upacara amal rakyat istiadat dalam masyarakat Melayu, dengan pergerakannya yang lembut dan sopan, ia telah menjadi satu daripada menari tradisional cantik di budaya Terengganu.


Tarian Gamelan


Tarian Gamelan adalah sebuah tarian diraja dan pada asalnya bermain semasa kesultanan Riau-Lingga dan kemudiannya dibawa kepada hartanah Melayu oleh Sultan negeri Ahmad daripada Pahang. Ia kemudian diperkenalkan kepada kerajaan Terengganu apabila Tengku Meriam, anak perempuan Sultan Ahmad bersuamikan  putera itu Sultan Zainal Abidin II di Terengganu. Ia dikatakan Tarian Gamelan itu telah sekaligus 39 tarian-tarian berbeza di mana sebahagian daripada ini dicipta oleh Tengku Ampuan Meriam sendiri daripada cerita-cerita yang beliau telah dengar dari pencerita-pencerita.
Lapan wanita semua dalam pakaian sutera berwarna-warni akan bertemankan beberapa alat muzik seperti serunai, gambang, saron, bonang, kenong, gendang ibu dan gendang anak membuat persembahan cerita.
Muzik gamelan Melayu biasanya dimainkan semasa diraja dan kesempatan rasmi dan yang penghibur adalah dilatih khusus dalam istana-istana diraja. Antara bunyi-bunyian bermain ialah Gong Agong, Gong Sawokan, Gendang Ibu, Gendang Anak, Saron Pekin, Saron Baron saya , dan Saron Baron II, Gambang and Kenong.


Sumber  dari malaysia tourism.. ;)

2 comments:

BTS babak Hayfa dicer4ikan Adam, “Hebat g1la dohh Ummi Nazeera”

Hi semua assalamualaikum dan salam sejahtera...wah actualy Nurin cuma nak bagitahu yang nurin tak tgk lagi drama bersiri yang telah amat sia...