Clixadx

Wednesday, 23 November 2011

Pesanan untuk diri Sendiri.(Muhasabbah)

Ya ALLAH...jika  ini  memang  sudah tersurat  untukku..akan  aku  jalani  ujian  mu  padaku  dengan  tabah. Aku  redha  dengan  kehendakmu.Kerana Engkau maha  mengetahui  segala. Dan  Engkau  sesungguhnya tahu  apa  yang  akan  terjadi  pada  hari  esok.Aku  bersyukur dengan  rahmatmu  dan aku  juga  bersyukur  kerana  Engkau  mengizinkan  agar  keajaipan  itu  terjadi  petang  tadi. Walaupun  tidak  byk  namun  aku  tetap  bersyukur...apapun aku  memohon  padamu  agar..Engkau  dapat  meringankan  beban  ahli  keluargaku  terutama  ibuku. Bantulah  dia.Bantulah  kami....Amin...

Sejuta Luka Dihati-Bab 12









Nizam  masuk  ke  klinik  dalam  keadaan  marah-marah. Sheda  dan  Liza  hanya  diam  tidak  berkutik. Ucapan  selamat  pagi  yang  biasa  mereka  tujukan  juga  tidak  diberikan. Mereka  bimbang  jika  mereka  kena tempias  amukan  majikan  mereka. Liza  hairan,  tidak  pernah  sekalipun  Nizam  berkelakuan  aneh  begitu. Marah  tak  tentu  hala. Beg  galas  yang  biasa  di  jinjit  juga  dihempas  ke  kerusi.


“Woi, Sheda  apasal  boss  kita  tu. Mengamuk  tak  tentu  hala. Takut  aku  dibuatnya,” ucap  Liza  sambil  berbisik  halus.


“Entahlah,  biasa  dia  tak  macam  ni  pun. Dia  gaduh  dengan  Lukman  kot,” ucap  Sheda  lembut.


“Aku  tak  rasa  dia  gaduh  dengan Lukman. Mesti  pasal  benda  lain  ni.”


Ting..tongg!!!


Ada  pesakit  tu. Kau  pergi  layan  dia  okey,” ucap  Sheda  kepada  Liza.


Belum  sempat  Liza  melayan. Wanita  tinggi  lampai  itu  sudah  menyerang  masuk  ke  bilik  majikannya. Kelam  kabut  Liza  menahan. Namun  tidak  dihiraukan  oleh  wanita  itu.


“Hei!! Nizam  kau  ingat  kau  tu  bagus  sangat  ke  hah!! Dasar  mamat  pinki!!” Jerit  Liana.


“Hehh..!! Kau  boleh  berambus  tak!! Ini  klinik  aku. Aku  tak  mahu  kau  sibuk  atau  ganggu  aku  di sini  faham!!” jerkah Nizam  sambil  menunjukkan  pintu  keluar.


“Suka  akulah!! Kalau  aku  tak  mahu  keluar,  kau  nak  buat  apa?”


“Kau  ni  memang  perempuan  gila. Bagus  sangatlah  kau  tu  tak  berjodoh.  Kalau  tak,  boleh  gila  kawan  aku  tu  tau.”


“Kau  ni  apasal  bodoh  sangat. Bukan  tak  berjodoh. Aku  yang  putuskan  pertunangan  dengan  dia. Kau  tahu  kenapa?”


“Kau  tak  payah  nak  mention  okey. Sebab  kau  ingat  dia  miskin  papa  kedana  kan? Kalau  kau  dah  tahu  macam tu  kenapa  kau  sibuk. Tanya  pasal  dia? Aku  rimas  tengok  muka  kau  tau. Sekarang  kau  keluar!!” jerit  Nizam. Dan  suara  nizam  sudah  kedengaran  sangat  kuat  dan  nyaring.

“Sejak  bila  aku  tak  boleh  tanya  pasal  hal  dia. Kalau  aku  dah  terserempak  dengan  kau. Aku  tanya  tak  boleh  ke? Apa  kalau  tanya. Aku  kena  masuk  dalam  lokap  macam  tu!!”


Nizam  sudah  menekup  kedua  belah  telinganya  dia  tidak  mahu  mendengarnya  lagi. Nafasnya  juga  sudah  turun  naik.


“Sheeda..Liza!!  Halau  perempuan  ni  sekarang!!”


Liza   dan  Sheda  terkial-kial. Tidak  tahu  apa  yang  harus  di  lakukan.


“Hei, kau  berdua  jangan  berani  sentuh  aku. Aku  tahu  nak  cari  jalan  keluar!!” marah  Liana  sambil  menghempaskan  daun  pintu.


Sheda  dan  Liza  cuma  mengangkat  bahu. Sungguh  pun  begitu  mereka  memang  tidak  mahu  melayan  atau  bertanya  kenapa. Wajah  tampan  Nizam  yang  masih  merah  menahan  perasaan  marah  tidak  berani  ditenung.


Nizam  mengambil  begnya  kembali  dan  memandang  Liza  dengan  renungan  tajam.


“Liza,  kita  tutup  klinik  ni  sekarang!!”


“Tapi..,”
“Tapi  apa  lagi!!  Kalau  saya  arahkan  tutup  klinik. Tutup  sajalah. Saya  akan  bayar  gaji  awak,  bukan  saya  potong  gaji  pun.” ucap  Nizam  dalam  keadaan  marah.


“Baik  doktor,” ucap  Liza  pantas  dan  bersiap  untuk  menutup  klinik.


‘Hish , boss  aku  ni  kena  rasuk  agaknya. Dah  tak  pasal-pasal  aku  yang  kena  marah,’ Liza  merungut  sendiri  sambil  tangannya  pantas  mengunci  pintu.


Sejurus  itu  Nizam  memboloskan  diri  ke  dalam  perut   kereta  dan  memecut  laju. Meninggalkan  Liza  dan  Sheda  terpinga-pinga.


“Sheda  boss kita  tu  mengamuk  dengan  perempuan  gila  bekas  tunang  pakwe  kau  lah. Gara-gara  dia  kita  pula  yang  susah. Tengok  boss  kita  tinggalkan  kita  di  sini. Kalau  aku  tahu  tak  kerja  baik  aku  ponteng  tadi,”rungut  Liza  sambil  bercekak  pinggang.


“Dah  tak  payah  nak  bising, Jom  kita  balik.”


“Sheda  dah  alang-alang  ni. Apa  kata  kita  pergi  jusco. Kita  tengok  wayang  nak?”


“Urm.., okey  juga. Jom..”


Lukman  kelam  kabut  keluar  dari  rumah  apabila, Nizam  menghubunginya  lima  belas  minit  yang  lalu. Kata  rakannya  itu  ada  hal  mustahak  yang  ingin  disampaikan. Kebetulan  Lukman  tidak  bekerja  hari  ni. Kalau  tidak, habis  waktu  pejabat  baru  dia  sempat  menemui  rakannya  itu.


“Hai, Nizam... dah  lama  kau  sampai?” tutur Lukman  sambil  menepuk  bahu  rakannya.

“Taklah  aku  pun  baru  aja  sampai. Sorry  susahkan  kau  aja,”


“Apa  masalah  kau  ni? Kau  tak  kerja  ke?”
“Aku  kerja  hari  ni. Gara-gara  perempuan  gila  tu. Aku  tutup  klinik  aku  tu. Aku  betul-betul  hilang  mood. Pagi-pagi  buta  aku  terserempak  dengan  minah  tu  di stesen  minyak. Kalau  tak  cari  pasal  tak  apa. Ni  cari  pasal, mulut  tu   celupar  sangat.”


“Jadi  Liana  buat  kau  benganglah  ni! Apa  sajalah  kau  ni. Biasa  kau  kan  okey. Emosi  pun  terkawal. Apa  sudah  jadi  ni. Muka  pun  dah  macam  singa,”


“Aku  dah  tak  boleh  tahanlah. Bila  aku  marah,  semua  orang  aku  nak  telan. Kalau  aku  tak  tutup  klinik  aku  tu. Entah-entah  semua  pesakit  aku  marah. Aku  tak  bolehlah.”


“Habis  Sheda  dan  Liza  kena  tiow  dengan  kau  ke?”


“Tiow  tu  tak  lah,  marah  adalah. Nasib  dia  orang  tak  tegur  aku  pagi  tadi. Kalau  tak, ada  yang  berhenti  kerja  pula.”


Lukman  hanya  mendengar  tanpa  mengupas  isu  mengenai  Liana. Dia  tahu  benar  sikap  Nizam.  Jika  dia  sedang  marah  jangan  dicurah  lagi  petrol. Alamat  bertambah  membaralah  jawapnya.


“Kau  nak  minum  apa  ni?”  Nizam  bertanya  pantas  sambil  membetulkan  duduknya.


Lukman  memandang  menu  dihadapan  dan  menyelak  satu  persatu.
Dahinya  berkerut  seribu.


“Adik  mari  sini  sekejap,” panggil Lukman  kepada  salah  satu  pelayan  restoran.


“Tiger  Tarik  ni  minuman  apa? Beer ke? Tapi  beer  mana  boleh  tarik?”


“Hish…tak  adalah  bang. Kita  jual  minuman  halal  di sini. Tiger  tarik  yang  di maksudkan  tu  adalah  diperbuat  dari  teh  susu  yang  dicampur  dengan  jus  blackcurrant  dan  juga  lemon. Seperti  yang  tertulis  di  bahagian  tepi  menu  tu. Abang  nak  cuba? Kita  ada  yang  sejuk  dan  yang  panas?”


“Okey, abang  nak  cuba. Beri  yang  sejuk  dan  juga  Prawn Spicy Bun,”  ucap  Lukman  sambil  menutup  menu  ditangan.


“Pelik  betul. Nanti  minuman  kau  sampai,  kasi  aku  jamah  sikit.  Aku  nak  tahu  apa  yang  istimewa  sangat  tentang  minuman  tu,”


“Alah  boleh  saja. Tak  ada  hal  punya,” tutur  Lukman  sambil  tersenyum.


“Kau  dengan  Sheda  macamana? Okey  tak?”


“Aku  dengan  dia  okey  dan  kami  berdua  baik-baik  saja,”


“Baguslah  diam tak  diam  dah  enam  bulan  kau  berkawan  dengan  dia  kan. Kalau  aku  tanya  kau  marah  tak?”


“Kau  nak  tanya  apa?”

Ada  banyak  tak  beza  dia  dan  Liana?”


“Kalau  tu  kau  tak  payah  tanya  lah.  Bagai  langit  dan  bumi. Terlalu  banyak  perbezaan  antara  dia  dan  Liana,”


Nizam tersengih  dan  mengangukkan  kepalanya. Dalam  hati  dia  sangat  bersyukur  kerana  kawan  baiknya  sudah  dapat  melupakan  Liana.

Selang  sepuluh  minit  minuman  dan  makanan  yang  dipesan  sampai. Lukman  menyuakan  gelas  minumannya  kepada  Nizam  untuk  mencubanya terlebih  dahulu.


Nizam  menyambutnya  dan  menyedut  minuman  sambil  mengerutkan  dahi. Lukman  pula,  menanti  reaksi  sekaligus  jawapan  hasil  dari  rasa  minuman  tersebut.


“Eh.., kau  ni  berkerut  pula. Sedap  tak?” Lukman  bertanya  sambil  menepuk  bahu  Nizam.

Nizam  tersengih, kemudian  memberikan  gelas  minuman  kepada  temannya  semula.


“Sedap..,Kau  cubalah  sendiri,”

Kini  giliran  Lukman  pula  untuk  mencubanya. Seperti  kata  Nizam,  minuman  itu  sangat  sedap. Bersesuainya  dengan  seleranya.


“Jangan  kita  mabuk  sudah!!” ucap  Nizam sambil  tergelak.


Setelah  selesai  sesi  mencurah  perasaan. Nizam  meminta  diri  untuk  pulang. Manakala  Lukman  pula  meneruskan  perjalanan  untuk  ke  rumah  abangnya. Dia  terasa  rindu  pada  kedua  anak  saudaranya.



Munirah  dan  Amar  sedang  duduk  membaca  buku  di  beranda  rumah. Sambil  ditemani  bapa  mereka. Lukman  Hafizal  pula  duduk  membaca  Majalah Joran. Sewaktu  Hafizal  menjenguk  laman bawah.  Dia  dapat  melihat  kenderaan  milik  adiknya  berada  di  hadapan  pagar  rumahnya. Lukman melambai  tangan  ke  arah  abangnya. Hafizal  juga  melambai  tangan  dan  berjalan ke  tingkat  bawah.


“Lama  kamu  tak  datang?” tegur  Hafizal  sambil  membuka  pintu  pagar.


“Sibuk  banyak  kerja. Baru  hari  ni  ada  kelapangan,” ucap  Lukman  sambil  membuntuti  abangnya  naik  ke  tingkat  atas.


“Kakak  mana?”


“Kakak  kau  biasalah  kerja. Petang nanti  baliklah  dia,”


“Yeppi, pak  usu  datang. Bawa  coklat  tak?” tanya  Amar  sambil  menyalami  tangan  pakciknya.


“Hish.., asal  pak usu  kamu  datang  aja. Tanya  coklat, kenapa  kamu  tak  mahu  tanya  soalan  lain  pula?” ucap  Hafizal  kepada  anaknya.


“Alah.., ayah  janganlah  marah. Pak  usu  memang  selalu  bawa  coklat. Amar tanyalah. Lagi  pun  pak  usu  memang tak  pernah  bawa  benda  lain,”


“Hai  munirah, senyap  aja  ni?”


“Dia  tak  berapa  sihat  sangat  tu. Itu  dia  buat  tak  tahu  aja,”


“Munirah  okey  tak  ni?” tanya  Lukman  sambil  meletakkan  tangan  di  dahi Munirah.


“Okey, pak  usu  ada  bawa  coklat  tak?”


“Dah  demam  pun  sibuk  tanya  coklat?Kali  ni  tak  ada  beli  coklat. Pak  usu  belikan  telur ayam aja,”


“Telur ayam??” ucap  Munirah  perlahan.


“Telur  ayam  buat  apa  pak  usu? Dekat  dalam  peti sejuk  pun  dah  ada telur  ayam  pun,” tukas  Amar   laju.



“Bukan  telur  ayam  itu  lah. Kalau  pak usu  cakap  bawa  telur  ayam tu  bermakna pak  usu  tak  bawa  apa-apa  kali  ini. Sorry  jangan  marah  ya, pak  usu  terlupa.”

“Pak  usu  ni. Teruk  betul, mesti  kes  ingat  awek  kan!!” ucap  Amar  sambil  duduk  mendampingi  ayahnya.


“Jangan  merajuk. Lain  kali  pak usu  belikan okey,”


“Fizzi  kalau  kau  haus  kau  turun  saja  ke  bawah. Ambil air  minum  sendiri  ya. Orang  kata  layan  diri. Lagipun  kau  dah  biasa  di  sini  kan,”


Lukman  tersengih  sebagai  tanda  mengerti.

“Hubungan  kau  dengan  Sheda  macamana?”


“Kami  baik-baik  saja. Cuma  tak  selalu  keluar, maklumlah  kami  sibuk. Kalau  Fizzi  cuti  dia  kerja. Kalau  nak  jumpa  malam  setakat  makan  malam  bolehlah,”


“Baguslah  kalau  macam  tu. Kau  pun  dah  lama  tak  bawa  dia  ke  sini.”


“Nanti  kalau  ada  masa. Fizzi  bawa  dia ya,” 


“Ya  lah  kau  datang  bawa  dia. Bila  kak Zarina  kau  ada tau,”

“Itu  saya  tahu. Tak  akan  saya  nak  bawa  anak  dara   orang  bila  kakak  tak  ada  pula. Nanti  apa  pula  kata  orang,”

“Ya  lah  abang  tahu. Tapi  kalau  tak  pesan, kau  bukan  ingat  pun. Alih-alih  dah ada  depan  pintu.”


Lukman  tergelak  sambil  berjalan  ke  bawah  untuk  mengambil  minuman. Ruang  dapur  begitu  kemas. Lukman  terpandang  sesuatu  yang  berbeza  di  sudut  tepi kabinet.

'Hish..bila  pula  abang  beli peti  sejuk  ni. Rasanya  dua  minggu  lepas  tak  ada,'  tutur  Lukman  di dalam  hati.

“Apa  yang  kamu  tenung  tu,”tegur Hafizal  dari arah  belakang.


“Abang  beli  peti  sejuk  baru?Yang  lama  mana?”

“Ya  beli  yang  baru. Yang  lama  tu  dah  rosak. Ngam-ngam  lepas  kamu  balik  peti  sejuk tu  buat  hal. Kakak  kamu  biasalah,  bising  dok  minta  peti  sejuk. Katanya  susah  nak  simpan  makanan  basah. Kalau  peti  sejuk  tak  ada,”


“Oh..., abang  masak apa  hari  ni?”

“Kau  ingat  muka  abang  ni  pernah  masak  ke?Kakak  kamu  dah  masak  awal  pagi. Abang  tinggal  panaskan  saja. Kalau  kamu nak  ada  bawah  tudung  saji tu.Ayam  masak  kari. Kailan  goreng  ikan  masin  juga  telur  dadar,”


“Sedapnya, Fizzi  makan  dululah.”


“Kamu  makanlah. Abang  naik  atas  dulu. Nak  tengok  budak-budak  tu. Ada  nanti  bercekak,  ucap  Hafizal  memulakan  langkah.


Liza sudah  tidak  dapat  menahan  diri  dari  ingin  membuang air  kecil.Pantas  Liza  meninggalkan  Sheda  di  belakang.Dan  berjalan  meluru  ke  hadapan  mencari  tandas  berdekatan. Sheda  menggelengkan  kepala  sambil  bercekak  pinggang dan  mengikuti  Liza  dari  arah  belakang.


“Ewah..,tinggalkan  aku  ya. Kau  tahu  tak  kau  lari dah macam  kartun  tau,”


“Alah.., aku dah  tak peduli. Kartun  ke  apa  ke!  Yang  penting  aku  tak  terkucil  kat  situ  sudah. Kalau  terkucil  tak  pasal-pasal  saham  aku  ni  jatuh  tau,”


“Herm...,”


Mereka  berdua  berjalan  sebentar  sebelum  pulang ke  rumah. Beberapa  butik  pakaian  yang  ada  di  situ  mereka  kunjungi. Liza  dan  Sheda  sangat  menyukai  salah  satu  pakaian  di  butik  itu. Mereka  juga  bercadang  untuk  membelinya. Sewaktu  mereka  di  kaunter  pembayaran. Mereka  di  tegur  oleh  Liana.


“Hai..., tak  kerja  ke?Banyak  duit? Beli  baju  mahal  tu!!”


“Cik  kak  comel, duit   saya!  Bukan  duit   awak pun. Awak  sakit  dekat  mana?Saya  tak  minta  duit  awak pun kan,” ucap Liza  selamba  sambil  menjeling  ke  arah  Liana  yang  memandangnya  dari  atas  ke  bawah.


“Memanglah, duit  awak. Tapi  macam  tak  sesuai  kalau  orang  macam  awak  pakai  baju  mahal  macam  ni,”


“Biarlah..., sesuai  ke  tak  sesuai  ke. Yang  kena  kutuk  tu  saya. Bukan  awak, jadi  tak  payah  nak  sibuk. Buat  semak  je,”


“Sombong..,”


“Memang  saya  sombong. Kalau  dah  tahu  tunggu  apa  dekat  sini. Blahh...lah,”  Liza  berkata  sambil  menolak  tubuh  Liana  ke  tepi.


Liana  membuntangkan  biji  matanya. Pantang  benar  jika  tubuhnya  ditolak  begitu.Dengan  perasaan  geram Liana  menolak  kembali  tubuh  Liza  dengan  kuat.


“Heh...benawee...punya  perempuan. Blah..lah...muka  saja  cantik. Perangai  macam  perempuan  gila,”


“Sudahlah  Liza  jangan  dilayan  sangat. Dah  cepat kita  bayar. Nanti  boleh  kita balik,”


“Geram  aku  dengan  minah  gila  ni. Patutlah  boss kita  tu  angin  dengan  dia. Entah  perangai  siapalah  tu,”


Sheda  sudah  malas  mendengar  omelan  mereka  berdua. Liana  tidak mahu  mengalah  begitu  juga  dengan  Liza. Sheda  yang  sudah  kepenatan  menarik  paksa  tangan  Liza  keluar  dari  butik.


“Kau  ni  Sheda, awat  tarik  aku!! Kalau  nak  tarik  pun  kasi  peluang  aku  tunjal muka  cantik  dia  tu  dulu. Biar  dia  rasa,”


“Jangan  dilayan  minah  tu. Nanti  kau  tu. Nanti  tak  pasal-pasal  terjerit-jerit  macam  orang  gila. ucap  Sheda  sambil  mengurut  betisnya.


“Kau  dah  penat  sangat  ya,”


“Apa  punya  soalan  kau  bagi  ni? Memang   aku  penat. Tapi  bukan  penat  saja  tau, malah  aku  terlalu  penat..., So  kita  dah  boleh  balik  sekarang  ya  Liza.”


“Okey, jomlah  kita  balik.”


Sinta  melihat  Liana  pulang  dengan  wajah masam  mencuka. Liana  membaling  tas  tangan  di  atas  permaidani  kemudian  menghempas  tubuhnya  ke  sofa  sambil menghela  nafas.

“Kenapa  muka  kau  macam  cencurut? Ada  masalah  ke?”

“Masalah  tak  ada. Tapi  aku  sakit  hati  dengan  Staff  Nizam  tu. Boss  dengan  staff sama  saja  menyakitkan  hati  aku,”

“Apa  dia  buat  dekat  kau?”

“Arghh.., malas  aku  nak  cerita. Aku  penatlah, otak  pun  berserabut.”

Sinta  hanya  menjungkit  bahu. Malas  melayan, kalau  dilayan  amarahnya  akan  semakin  menjadi. Akhirnya  Sinta  berjalan  masuk ke  kamar.

'Lantak kau  lah  Liana. Kau  saja  yang  betul. Entah-entah  kau  yang  mula kan,' bisik  kata  hati  Sinta  sendiri.


Nizam  duduk  menonton  seorang  diri. Isterinya  Qaseh  masih  belum  pulang  dari L.A.


Nizam  memandang  segenap  isi  rumah. Rumahnya  yang  besar  itu  terlihat  sunyi  dan sepi  saja. Biasanya  kalau  isterinya  ada  menemani  dia  tidak  berasa  sunyi kerana  mereka akan  mendengar  suara  tangisan  dari  anaknya. Tapi  kedua  insan  yang  amat  rapat  dengannya  tiada  di  sisi. Nizam  juga  berfikir tentang  pendapatannya  hari  ini.


'Hai  tak  apalah. Tak   ada  rezeki  hari  ni  esok  cuba  lagi,'  ucap  Nizam  sendiri.


Sedang  leka  duduk  menonton  televisyen  tiba-tiba  telefon  bimbitnya  berbunyi  nyaring.Selang  beberapa  saat  kemuadian Nizam  menekan  butang  hijau.


“Assalamualaikum...abang  Qaseh  ni,”


“Waalaikumsalam...Qaseh,  abang  ingatkan  siapa  tadi. Bila  balik  sini?Qaseh  sihat?”

“Qaseh  sihat  dan  baik-baik  aja. Qaseh  call  nak  beritahu abang.  Lusa  Qaseh  balik. Nanti  abang  jemput  Qaseh  di  Airport  okey. Jangan  lupa pula”


“Lusa,  baiklah kalau  macam  tu  nanti  abang  ambil  cuti. Apa  pun  bila  Qaseh  bertolak  saja  call abang  tau. Nanti  tak adalah  abang  tunggu  macam  orang  gila.”


“Okey, baik  boss. Qaseh tak  boleh  cakap  lama  ni.Bill  mahal. Bye..assalamualaikum  sayang,”


“Waalaikumsalam...,”  ucap  Nizam  sekaligus  mematikan  talian.

Monday, 21 November 2011

Watak-watak dalam Novel Sejuta Luka Di Hati

































Hi  semua  ini  watak-watak  dalam  Novel  Lynn. Mereka  ni  adalah  watak  rekaan  Lynn  bukan dalam  drama  tau. Rasa-rasa  hanya  mereka  jek  yang  sesuai  dengan  watak  yang lynn ciptakan  tu...apa-apapun hope  u all suka ;)


Sunday, 20 November 2011

Sejuta Luka Dihati-Bab 11







Liana  duduk  termenung  dijendela  kamar, hatinya  berbunga  riang  kerana  dalam  tiga  bulan  dia  akan  bergelar  tunang  orang. Dia  menyintai  Steve  sepenuh  hati. Pemuda  itu  juga  terlihat  baik  dan  kedua-dua  orang  tuanya. Malah  kedua  orang  tuanya  merestui  hubungan  mereka  berdua. Liana  tidak  pernah  menghiraukan  mulut-mulut  orang  kampung  yang  mengatanya  mata  duitan. Apa  yang  dia  tahu  cuma  satu. Dia  tak  mahu  hidup  susah. Bila  teringat  kembali  percintaannya  selama  empat  tahun  bersama  Lukman. Dia  rasa  sangat  menyesal.


‘Menyesal? Ya  aku  merasa  menyesal. Bercinta  bertahun  apapun  tak  ada. Sekarang  aku  ada  Steve  yang  akan  menjaga  aku  dan  memberi  kemewahan  untukku. Semoga  jodohku  kekal  hendaknya.’ ucap  Liana  sendiri.


“Liana  apa  yang  kau  menungkan  tu?” Sinta  menegur  teman  serumahnya.


“Tak  ada  apa. Saja  duduk  sini  kenang  masa  lalu.”


“Kenapa  kau  tak  pergi  kerja  hari  ni?”


“Aku  ambil  cuti. Badan  aku  ni, macam  penat. Tak  cukup  rehat  kot,” tutur Liana  sambil  berpaling  ke  arah  Sinta.


“Habis  persiapan  pertunangan  kau  macamana  dah  okey?”


“Dah  siap  lapan  puluh  peratus  pun, Kau  jangan  tak  datang  rumah  aku  pula. Kau  kan  orang  pertama  yang  aku  undang,” ucap Liana  lembut  sambil  menguak  rambutnya  ke  belakang.


“Kau  dah  masak  ke  belum?”


“Aku  malas  nak  masak  hari  ni. Kita  makan  di  luar  ya?”
“Okey,  kita  makan  di  Restoran  Lerk  Thai.


“Kau  tunggu  sekejap  aku  bersiap  sekarang,” ucap  Sinta  dan  terus  berjalan  keluar.


Liana  yang  sememangnya  berpakaian  rapi  cuma  mengenakan  bedak  tipis. Manakala rambutnya  yang  mengerbang   dibuat  tocang. Setelah  memastikan  semuanya, Liana  berjalan  ke  ruang  tamu  dan  menanti  Sinta.



Lima  belas  minit  kemudian  mereka  berdua  sampai  di  restoran  yang  dimaksudkan. Sinta  memilih  untuk  duduk  di  bahagian  yang  agak  tersembunyi. Setelah  mereka  duduk  seorang  pelayan  datang  dan  memberikan  mereka  menu  hidangan.



Pantas  Sinta  meneliti  dan  membelek  helaian  demi  helaian. Begitu  juga  dengan  Liana, sambil  meneliti  menu  hidangan  matanya  meliar  ke  kiri  dan  kanan. Dan  perbuatan  itu  disedari  oleh  rakannya  Sinta. Sinta  meletakkan  menu  di  tepi  dan  memandang  Liana.


“Kau  ni  tengok  menu  atau  cari  seseorang?”


Liana  terdiam  dan  tersengih. Menu  ditangan  diletak  kembali.


“Saja  tengok  tempat  ni. Sebenarnya  aku  dah  lama  tak  datang  ke  sini. Tak  sangka  tempat  ni  dah  semakin  cantik,”


“Oh.., aku  ingatkan  kau  cari  orang.”


Tidak  lama  selepas  itu  Sinta  memanggil  pelayan  untuk  memesan  makanan.



Lukman   dan  Nizam  sampai  di  Jusco  tepat  pukul  dua  petang. Mereka  sengaja  datang  ke  sini  untuk  makan  tengahari  bersama.  Setelah  memakir  kenderaan  mereka  berdua  berjalan  menuju  Restoran  Lerk Thai yang  terletak  di  aras  dua. Sedang  mereka  berdua  asyik  berbual  mereka  di  sapa  seseorang.


“Hai, tak  sangka  boleh  jumpa you  di  sini? Apa  khabar Lukman?” Liana  menyapa  ramah.


“Urm…baik  dan  sihat  macam  you  tengok  sekarang.”

“Liana  siapa  ni?” Sinta  bertanya  hairan.


“Ini  bekas  tunang I. Nama  dia  Lukman. Yang  pakai  baju  pink ini  pula  teman  baiknya  Nizam,” Liana  memperkenalkan  kepada  Sinta. Sinta  tersenyum  memandang  mereka  berdua.

“Maaf, kalau  tak ada  apa-apa  kami  berdua  nak  pergi  makan. Hope  you  tak  kisah  kalau  kami  gerak  dulu,”

“Oh…okey. I  pun  nak  balik. Lagipun  buat  apa  berlama-lama kan?”  tutur Liana  dan  mengatur  langkah  ke  hadapan.


Nizam  terasa  jengkel  dengan  sikap Liana  yang  acuh  tak  acuh. Kalau  tak  mahu  menegur  bukan  jadi  masalah  pun. Mereka  pun  tidak  hairan  dengan  wanita  seperti  itu. ‘Hai  apa  punya  nasib. Sampai  sini  jumpa  pula  wanita  pembawa masalah,’


“Nizam,  kau  okey  ke  tak  ni?”


“Aku  okey  aja. Kenapa  kau  tanya  macam  tu?”


“Tak   ada  apa. Aku  pelik  aja. Tadi  elok  aja  kau  berbual  dengan  aku. Bila  nampak  minah  tu  kau  jadi  senyap  pula?”



“Aku  meluat  tengok  minah  tu. Aku  harap  kau  okey  dan  tidak  rasa  terganggu  dengan  kemunculan  dia  yang  tiba-tiba  tu  sudahlah.”


“Nizam, aku  okey  dan  baik-baik  ajalah. Yang  kau  nak  risau  buat  apa? Sheda  tu  kan  ada. Aku dah  tak  ingat  pada  dia  lagi.  Jadi  aku  dah  tak  hairan  dan  rasa  tergugat  pun,”


“Baguslah  kalau  macam tu.”


Sinta  agak  hairan.  Selama  dia  kenal  dengan  Liana  dia  tidak  pernah  tahu  kalau  gadis itu  pernah  bertunang. Apa  yang  dirahsiakan  dia  pun  tidak  tahu. Jejaka  bernama  Lukman  itu  terlihat  kacak  dan  baik. Tapi  kenapa  mereka  boleh  putus  dan  kenapa  Liana  lebih  memilih  Steve  berbanding  lelaki  itu. Perasaan  ingin  tahu  begitu  membuak-buak  dalam  hati  sanubarinya. Ingin  bertanya  dia  bimbang  Liana  akan  melenting. Akhirnya  pertanyaan  itu  cuma  berlegar-legar  dimindanya  saja.


“Along!! Boleh  tolong  tak?”

“Tolong  apa?”

Ada  sikit  duit  tak? ATM  kad  uda  tak  boleh  pakailah.  Uda  nak  keluarkan  duit  pun  tak  boleh,”


“Ada,  nanti  kejap,” Sheda  kemudian  berlalu  kedalam  bilik  untuk  mengambil  dompetnya. Note RM 50  dikeluarkan.


“Nah,  nanti  kalau  kad  dah  okey. Bayar  balik tau.”


“Alah, nak  kena  bayar  juga  ke?”


“Eh,  mestilah. Mana  boleh  free!”


Adiknya  cuma  tersenyum  dan  berjalan  masuk  ke  bilik. Sheda  memandang  bilik  ayahnya  yang  masih  terkatup  rapat. Dari  tadi  ruang  tamu  itu  senyap  sunyi  dan  sepi. Ibunya  ada  di  dapur  sedang  menyediakan  sarapan  pagi. Sheda  melangkah  ke  dapur.


“Mak  senyap  aja. Ayah  ada  dalam  bilik  atau  dah  keluar?”


“Ayah  kamu  dah  keluar  tadi.”  ucap  ibunya  pendek.


Sheda  hanya  menganguk  bagai  burung  belatuk. Kerusi  makan  di  tarik  lalu  melabuhkan  punggungya  di  situ. Cawan  di  atas  meja  di  tuang  dengan  air  teh  yang  sudah  siap  dibancuh. Lalu  cawan  yang  berisi  itu  di  sua  kemulutnya.  Sambil minum  Sheda  berfikir  tentang  apa  yang  akan  dia  lakukan  sebentar  lagi. Dia  tidak  betah  kalau  duduk  berlama-lama  tanpa  melakukan  sesuatu.


“Along,  nanti  lepas  ni  mak  dan  Cik  Ida  nak  keluar. Kamu  nak  ikut  sekali?” puan  Ross bertanya  lembut.



“Tak  mahu  lah,”


“Kalau  tak  mahu  tak  apa. Mak  mungkin  balik  lambat  sikit. Kalau  nak  keluar  jangan  lupa  bawa  kunci  rumah.”  puan  Ross  memberitahu  sambil  melabuhkan  punggung  di  kerusi  makan.


Selesai  makan  tengahari  Sheda  menolong  ibunya  menjemur  pakaian.  Adiknya  bongsunya  yang  bekerja  shift  malam  baru  saja  sampai  di  rumah. Sheda  melihat  adiknya  tersengih  sambil  menjinjit  beg  plastik.


“Yang  kau  tersengih  tu  kenapa  dik?”


“Saja  sengih  tak  boleh?”


“Boleh. Tapi,  macam  pelik  pula. Apa  yang  kau  beli  tu?” Sheda  bertanya  sambil  menjuihkan  bibirnya  ke  arah  beg  plastik.


Ala  long,  kau  cakap  sudahlah. Tak  payah  buat  muncung  macam  tu,”  ucap  adiknya  sambil  tergelak  dan  melangkah  masuk  ke  dalam  rumah.


‘Hish…, budak  ni  orang  tanya  dia  buat  dek,’  ucap  Sheda  sambil  berlari  ke  dalam.  Sampai  di dalam  belum  sempat  adiknnya  meletakkan  beg  plastik di  atas  meja. Beg  tersebut  sudah  dirampas  oleh  Sheda. Adiknya  cuma  menggelengkan  kepala.


“Hish…gelojoh  betul. Bukan  makanan  pun. Nah  makanan  ikan  adalah.  Sibuk  je,”  tutur  adiknya  sambil  mengunjukkan makanan  ikan  itu  pada  kakaknya.


“Nak? Makanlah. Tadi  nak  sangat,”


“Tak  naklah  ingat  apa  tadi. Makanan  ikan  buat  apa  akak  nak  makan. Kau  pergi  masuk  mandi  dulu. Lepas  mandi  sarapan, mak  ada  buat  mee  goreng  tadi,”


“Okey,  mak  nenek. Adik  pergi  mandi  dulu. Mak  mana?”


“Mak  ada  dalam  bilik  tu. Tengah  bersiap, kejap  lagi  mak  nak  keluar  dengan  cik  Ida.”


“Oh…,”  tuturnya  pendek  dan  melangkah  ke  biliknya.


Jam  sudah  menunjukkan  pukul  empat  petang. Rindu  pula  pada  buah  hatinya. Lukman  memegang  handphonenya  lama. Nizam  disebelah  hanya  memerhati. Dia  tahu  Lukman  rindu  pada  Sheda, maklumlah  dia  baru  saja  pulang  dari  menghadiri  Kursus  di  Seremban.


“Kau  kalau  rindu  call  sajalah. Yang  kau  tenung  dan  pegang  handphone tu  lama-lama  buat  apa?”

“Aku  takut  dia  marah  aku. Aku  terlupa  nak  beritahu  dia  waktu  aku  sampai  sini  pagi  tadi. Sekarang  dah  pukul  empat. Mengamuk  minah  tu nanti,”


“Ala  Sheda  tak  akan  marah  engkaulah. Kau  ingat  dia  tu  Liana  ke? Sheda  tu  orang  yang  memahami. Bukan  macam  minah  tu  asyik  nak  marah. Kita  saja  nak  faham  dia. Dia  tak  pernah  peduli  pun. Kalau  kau  rindu  dan  sayang dia  baik  kau  call. Kalau  susah  sangat  biar  aku  aja  yang  beritahu,”
“Okey  aku  call  dia  sekarang,  rindu  tau  tak  dapat  jumpa  dia  sebulan. Mau  gila  jadinya,”

“Dah  call ajelah!! Yang  kau  celoteh  lagi  ni  buat  apa !!”


Nizam  sudah  mula  bising. Tidak  faham,  kata  rindu.  Tapi,  rakannya  masih  asyik  bersembang  dengannya. Kalau  dilayan  alamat  tak  telefonlah  jawabnya.


Lukman  mendail  nombor  talian  Sheda  pantas. Hatinya  berdebar  bimbang  akan  dimarahi  Sheda. Kerana  dia  terlupa  akan  janjinya.


“Assalamualaikum…,”


“Waalaikumsalam…” jawab Sheda  lembut. Dia  tahu  Lukman  yang  menghubunginya.


“Sheda… Fizzi  minta  maaf  ya,”


“Minta  maaf??”

“Ya  minta  maaf. Sepatutnya  Fizzi  call Sheda  pagi  tadi. Tapi  baru  sekarang  teringat  nak  call. Maafkan  Fizzi  ya,”


“Oh..tak  mengapa. Yang  penting  Fizzi  dah  selamat  sampai.  Sekarang  Fizzi  dekat  mana?”

Ada  ni  keluar  dengan  Nizam. Makan  sekali  nak  tengok wayang. Sheda  tengah  buat  apa tu?”


“Tak  ada  buat  apa  pun.”


“Dah  makan?”

“Dah  tadi. Makan  mee goreng.” ucap  Sheda  ringkas.

“Sheda, Fizzi  nak  tanya  ni?”

“Tanya  apa?”

“Sheda rindu  Fizzi  tak?”

“Rindu!! urm…tak  pun,  Kenapa?”

“Sampai  hati…kiranya  Fizzi  jek  rindu. Sheda  tak  rindu?  Mana  aci  macam  ni?”

“Siapa  suruh  rindu  saya?” ucap  Sheda  mengusik.

Lukman  terdiam  lama. Mungkin  kecewa  dengan  jawapan  yang  diberikan. Sheda tahu  diam  Fizzi  itu mungkin  kerana  kecewa. Namun  dia  sengaja  buat  begitu. Bukan  apapun  sengaja  mengusik.


“Fizzi, lain  kali  jangan  tanya  soalan  macam  tu? Dah  tentulah  jawapannya saya  rindu  juga.  Orang gila   saja  yang  tak  rindu  Fizzi,”

Lukman  tersenyum  sumbing. Hatinya  berbunga  riang.


“Buat  kecut  perut  je. Manalah  tahu,  Fizzi  saja  yang  hidung  tak  mancung  pipi  tersorong-sorong  kan?”

Nizam  tergelak  sebaik  saja  ayat  itu  terkeluar  dari  mulut  temannya. Lukman  pantas  menoleh  dan  mengerutkan dahinya.


“Sheda,  nanti  FGizzi  call balik  ya?”


“Okey,” Setelah  memberikan  salam  talian  dimatikan.


“Ewah..,syok  betul  kau  gelak. Kau  dah  kenapa?Kena  sampuk  ya?”

“Tak  ada  kena  mengena  dengan  sampuk. Kelakar  bila  kau  cakap  hidung  tak  mancung  pipi  tersorong-sorong. Lagipun  cara  kau  mengayat..power  beb..hahaha,”


“Kurang  asam. Kau  kenakan  aku  ya?”


“Eh..mana  ada,”


“Jom kita  masuk  panggung. Tu, nombor  kita  dah  naik.”  beritahu  Lukman  sambil  menarik  temannya  pergi.




Sheda  tersenyum  apabila  mendapat  khabar  dari  Lukman. Hatinya  yang  rawan  kerana  rindukannya  sedikit  sebanyak  terubat  juga. Sengihannya  yang  panjang  membuatkan  adiknya  tersenyum. Kakaknya  itu  memang  sedang  diserang  penyakit  angau. Pada  matanya  Lukman  orang  yang  sangat  baik  dan  ambil  berat  akan  perihal  kakaknya. Dia  juga  tidak  terlalu  bimbang  kerana Lukman  adalah  lelaki  yang  sangat  matang.


“Kau  ni  long. Senyum  aja  dah  kenapa? Tak  betul  eh, meh  mana  wayar  yang  longgar. Adik  skrukan,”


“Hish..kau  ni  sibuk  jek. Abang  Fizzi  kirim  salam, dia  dah  balik  pun.”


“Oh…waalaikumsalam. Kiranya  dia  dah  baliklah ya. Patutlah  tersenyum  aja. Kalau  tak  muka tu  dah  macam  tapai  basi. Muncung aja, seri  pun  tak  ada.”

“Pandailah  kau  tu. Sekali  libas  baru  kau  tahu,”

“Badan  kecil. Ada  hati  nak  libas  adik. Sekali  kena  ‘sutt’ melabung  baru  tahu. Demam  sebulan  kak  long  oi,”


“Ya  lah. Malas  nak  layan  kau.”



Lepas  menonton  dan  makan  malam  Lukman  menghantar  Nizam  pulang  ke  rumah. Qaseh  isterinya  tiada  kerana  menghadiri  mesyuarat  penting di L.A. anak  mereka  Aurora Dahlia  pula  di  jaga  buat  sementara  oleh  ibu  Nizam  di  kampung.


Kepenatan  yang  bermaharajalela  telah  membuatkan  Lukman  malas  untuk  naik  ke  tinggkat  atas. Dia  ingin  melepaskan  lelah  sebentar. Punggungnya dilabuhkan  di  atas  sofa  sambil  jari-jemarinya  menekan  butang  televisyen.
Rambut  yang  berjutai  didahi  diraup  ke belakang. Penat  duduk Lukman  berbaring. Selang  lima  belas  minit  kemudian  ingatannya  menerawang  pada  enam  bulan  lalu. Sewaktu  dia  ingin  meluahkan  hasrat  tentang  isi  hatinya  kepada  Sheda.


“Awak  okey  ke  Fizzi?Saya  tengok  awak  macam  tak senang  duduk  aja?”  ucap  Sheda  ketika  mereka  sedang  menikmati  makan  malam  di  Restoran  Danga.


“Urm.., tak  ada  apa. Saya  okey  aja  ni,” ucap Lukman  gugup  mengimbangi  nada  bicaranya.

Ala..,  jangan  nak  tipu  saya  okey. Saya  tahu, mesti  ada  sesuatu  yang  awak  nak  cakap. Kalau  ada  apa-apa  awak  cakaplah.  Bukan  saya  makan  awak  pun,”

Lukman  hanya  diam  dan  memandang  ke  dalam  anak  mata  Sheda. Dia  tidak  tahu  bagaimana  cara  yang  terbaik  untuk  menyampaikan  hasratnya  itu. Lama  dia  akhirnya  Sheda  bersuara.

“Kalau  tak  mahu  story  tak  apa. Saya  tak  kisah  kalau  Fizzi  nak  cerita  nanti  Sheda  akan  jadi  pendengarnya  ya,”

Namun  jauh  di  sudut  hati. Sheda  dapat  merasakan  sesuatu. Namun  dia  hanya  diam  kerana  bimbang  jika  telahannya  itu  tidak  benar.


Selesai  makan  dan  sewaktu  berjalan  pulang. Lukman akhirnya  berbicara. Wajah  Sheda  di  amati.


“Sheda  sudi  tak  jika  awak  jadi  kekasih  saya?” ucapnya  perlahan  dan  lembut. Namun  ucapan  itu  masih  sampai  dipendengarannya.

Sheda  terdiam  lama. Dia  sudah  dapat  mengagak.


“Patutlah  Fizzi  tak  senang  duduk  tadi. Rupanya  nak  tanya  perkara  ni  ya?” ucap Sheda  sambil  tergelak  kecil.

“Sheda  janganlah  gelakkan  Fizzi. Fizzi  sebenarnya  malu  dan  bimbang  jika  Sheda  tolak  Fizzi  mentah-mentah,”  ucap  Lukman  lembut  sambil  tundung  memandang  jalan raya.
“Fizzi  nak  jawapan yang  mana  satu? Kena  reject  atau..”

“Tentulah  yang  lagi  satu. Tapi  kalau  Sheda  tak  sudi. Fizzi  tak  akan  paksa  mungkin  kita  tak  berjodoh  kot..” tuturnya  sayu.


“Hish…hati  sayu  pula  ni. Okey  jujur  ni…Sheda  pun  sebenarnya  suka. Tapi..”

“Tapi  apa?”


“Hish…sabarlah..gelojoh  betul?”  marah  Sheda. Lukman  hanya  tersengih. Hatinya  benar-benar  dipagut  resah.


“Tak  ada  apalah.”

“Sheda, jangan  lah  main-main. Fizzi  serius  ni!!”

“Nak  tahu  sangat  ke?”


Lukman  pantas  menganguk. Geram pun  ada. Tapi  dia  sabar  menanti  jawapan  itu. Harap  Sheda  tidak  mengecewakannya.


“Saya  sudi  terima  awak  Fizzi. Tapi  saya  harap  awak  tak  permainkan  perasaan  saya.”  ucap  Sheda  sambil  melangkah  kehadapan.

‘Hooreyy…,’  ucap  Lukman  sendiri.


“Terima  kasih  Sheda. Fizzi  janji  akan  menjaga  Sheda  dengan  baik. Fizzi juga  berjanji  tidak  akan  mengecewakan  Sheda  ya,”


“Fizzi  jangan  taburi  janji  itu  kepada  saya. Saya  tidak  suka. Saya  bimbang  jika  awak  tak  dapat  tunaikan  janji  awak  itu.”


“Sheda…, Fizzi  tidak  akan  lupa  pada  janji  Fizzi  percayalah.”


“Baik,  Sheda  pegang  janji  Fizzi. Tapi  ingat  jangan  kecewakan  Sheda  tau.”
“Baik tuan  puteri. Jom  Fizzi  hantar  balik. Nanti  mak  risau  pula.”


Lukman  tersenyum  sendiri. Dia  berharap  agar  janjinya  itu  akan  dia  tepati. Tidak  lama  selepas  itu, Lukman  bingkas  bangun  apabila  jam  menunjukkan  angka  sepuluh. Seiring  itu  dia  melangkah  ke  tingkat  atas  untuk  membersihkan  diri.

Friday, 18 November 2011

Bollywood's Aishwarya Rai Bachchan has baby girl









NEW DELHI (Reuters) - Bollywood actress Aishwarya Rai Bachchan has given birth to a baby girl, her husband Abhishek Bachchan announced on Twitter on Wednesday.
While the baby's father just said "it's a girl," her proud grandfather Amitabh Bachchan -- a veteran actor and head of Bollywood's most famous family -- could barely contain his joy.
"I AM DADA (grandfather) to the cutest baby girl!!" the 69-year-old Bachchan tweeted.
No further details were immediately available.
Rai, 38, a former Miss World, has been married to actor Abhishek Bachchan for more than four years and the star couple had been fending off baby rumours for months before the pregnancy was confirmed in June.
The Bollywood actress had been expected to give birth to her first child in November, and the Indian media followed her pregnancy obsessively.
She was admitted to a Mumbai hospital on Monday night.
Rai, who often features on "most beautiful" lists, won the Miss World crown in 1994. She went on to build a successful Bollywood career with hits such as "Hum Dil De Chuke Sanam" and "Devdas."
She has also worked in Hollywood films such as "The Pink Panther 2" and is a regular at the Cannes film festival.
This is the third grandchild for Amitabh Bachchan. His daughter Shweta has two children.

Sunday, 13 November 2011

Sejuta Luka di hati= bab 10

Bab  10





Bab 10





Sudah beberapa hari Lukman tidak menghubungi rakannya. Dia agak sibuk sejak kebelakangan ini. Dua hari lepas abangnya Hafizal bertanyakan khabarnya. Lukman hanya menjawap dia sihat-sihat dan tiada apa yang perlu dibimbangkan. Buat masa ini tumpuannya hanya pada kerja. Bayangan Liana sudah semakin kabur dan Lukman sangat menyenangi perkara itu. Dia tidak mahu bersedih, jika orang sudah tak sudi. Untuk apa dia tangisi lagi. Dalam Lukman sibuk dengan kerja. Hatinya terdetik tentang gadis manis telah berjaya mencuri hatinya.


'Apa khabar Sheda? Lama tak jenguk dia,' bisik hatinya.


Lukman mengangkat gagang untuk menghubungi teman baiknya. Dia ingin bertemu selepas tamat waktu kerja. Setelah mendapat persetujuan dari Nizam. Lukman duduk bersandar dikerusi dokumen di atas meja dipandang sepi buat seketika.

‘Rindunya aku pada Sheda.’ ucap Lukman Sendiri. Dia menghela nafas sebelum berpaling pada jam di dinding.


‘Argh.., dah pukul tiga. Aku ada mesyuarat sebentar nanti.’ucap Lukman sambil menekan intercom.


“Malek, minta semua pegawai bahagian marketing masuk ke bilik mesyuarat. Saya akan sampai di sana lima minit dari sekarang,” ucap Lukman. Selepas menerima maklum balas dari pekerjanya. Lukman meletakkan kembali gagang dan berjalan keluar untuk menghadiri mesyuarat.


Nizam hanya menggelengkan kepalanya. Hari-hari biasa begini, Kliniknya agak sunyi. Nizam yang sedang bosan, berjalan ke ruang hadapan. Dia mahu melihat, apa yang sedang dilakukan oleh dua orang pekerjanya. Sampai di hadapan Nizam terkejut. Mereka berdua sedang duduk termenung sambil menongkat dagu.


“Hai.. kamu berdua ni termenung pula. Kenapa ni?” Tanya Nizam walaupun dia tahu jawapan yang akan diterima daripada kedua-dua pekerjanya.


“Macam biasalah doktor. Tak ada pesakit, kerja semua dah siap. Kami berdua tak tahu nak buat apa sudahnya termenung,” ucap Liza.


“Doktor buat apa pula dekat sini?” Tanya Sheda.


“Saya pun bosan di dalam. Saya datang ke sini. Kenapa tak boleh ke?”


“Siapa cakap tak boleh?” ucap Sheda dan Liza serentak.


“Jom kita duduk dalam tu tengok Tv. Ada cerita apa ya?” Ucap Nizam.


“Entahlah doktor, Saya tak beli akhbar hari ni. Jadi saya tak tahu,” tutur Sheda lembut.
“Jomlah kita tonton televisyen. Saya bosan ni. Daripada awak berdua duduk termenung di sini. Baik kita duduk sana diam-diam.”


“Baiklah boss. Tapi doktor pergi dulu. Kejap lagi kami datang ya,” ucap Liza.


Nizam mengangukkan kepala dan berjalan masuk semula. Sheda dan Liza membuntuti dari belakang. Entah drama apa yang akan ditonton sebentar lagi tak tahulah. Sampai di bilik rehat mereka duduk bersantai di sofa yang memang tersedia di situ. Mereka tidak perlu risau kerana mereka boleh melihat setiap pesakit yang memasuki klinik itu melalui CCTV. Sheda mencapai remorte control di sisi meja.


“Sheda buka Tv3, rasa saya ada telenovella hari ni,” ucap Nizam lembut.


Seperti biasanya, Sheda hanya mengikuti tanpa banyak soal.


“Sheda petang nanti saya nak jumpa Lukman. Awak nak saya sampaikan apa-apa pesan tak?”


“Hish...doktor ni. Pergi ajalah jumpa dia. Yang doktor beritahu saya ni pun buat apa!! Lagipun saya tak ada apa-apa pesanan untuk disampaikan padanya,” ucap Sheda sambil memandang wajah Nizam dan Liza yang sdang tersenyum.


“Doktor, saya ada cadangan. Walaupun Sheda tak ada pesanan. Doktor cakap aja dengan encik Lukman yang Sheda kirim salam sayang dan rindu padanya. Kita tengok apa reaksi encik Lukman tu,” tutur Liza sambil tersengih.


“Kau gila apa!!Jangan nak buat hal. Mati aku nanti. Kalau dia tangkap cintan macamana?”


“Sheda kalau dia tangkap cintan. Terima sajalah. Dia tu baik orangnya,”


“Sudah, doktor jangan buat macam tu. Kalau buat juga...”
“Kalau saya buat juga kenapa?Awak nak berhenti juga ke?”


“Tak adalah sampai nak berhenti,”


“Itu bermakna, saya boleh buat macam yang Liza cadangkan. Tak sabar saya nak tengok reaksi kawan saya tu.”


“Doktor, jangan buat kerja gila ya. Saya merayu ni,” tutur Sheda lembut. Walaupunn begitu Sheda bimbang jika majikannya bertindak nekad.


“Jangan risau. Saya tak buat macam tu. Jangan difikir sangat ya. Sekarang saya pun tak tahu cerita drama kita ni dah sampai mana. Kita asyik berbual aja,” ucap Nizam sambil memandang CCTV.


Kesudahannya sampai pukul 6.00 petang kliniknya sunyi dan sepi. Nizam akhirnya menutup televisyen dan meminta Sheda dan Liza mengunci dan mengemas klinik sebelum pulang. Jam ditangan dipandang seketika. Nizam ada temujanji dengan sahabatnya. Dia bercadang untuk membawa Qaseh bersama anaknya.


Tepat pukul 8.00 malam Nizam sekeluarga sudah pun sampai di tempat yang dijanjikan. Pilihan mereka kali ini adalah Restoran Sayed. Bayang Lukman masih tidak kelihatan. Qaseh dan anaknya memilih meja yang tidak jauh dari tempat mereka memakir kenderaan. Nizam cuma menuruti sambil matanya melilau mencari kelihat sahabatnya. Hatinya agak panas kerana dia memang tidak gemar jika orang yang tidak pandai menepati janji. Qaseh melihat perubahan wajah suaminya lalu tersenyum.


“Hati abang tengah panaslah tu,” ucap Qaseh sambil memanggil pelayan rrestoran.

Nizam hanya mencebik dan menguis rambut anaknya yang terjuntai didahi.


“Tak adalah, mana ada panas. Sejuk adalah!!” ucap Nizam sambil memesan milo ais.


“Macam Qaseh tak tahu perangai abang,”


“Sorry Nizam jangan marah. Jalan jem tadi,” ucap Lukman sambil menepuk bahu Nizam lembut.


Nizam menoleh dan merenung Lukman tajam. Lukman cuma menggaru kepalanya yang tidak gatal. Qaseh hanya tersenyum dan mempersilakan Lukman duduk.


“Lukman, dia marah sekejap aja tu. Nanti milo ais dia sampai sejuklah tu,”


“Kau ni, alasan aja. Lain kalai pastikan kau sampai dulu. Aku ni siap berlari kejar masa. Tup-tup kau tak sampai lagi,”


Lukman mengerutkan dahi. “Kau berlari? Biar betul?”


“Kalau aku cakap berlari itu bermakna aku berlari ke? Tentu tidak kan,”


“Alah, aku tahu saja usik kau. Nak marah-marah datang bulan apa?”


“Ya, aku bukan datang bulan. Tapi datang matahari,”


Nizam melambai pada salah seorang pelayan restoran. Pelayan datang dan mengambil pesanan yang diminta Lukman. Lukman tidak menghiraukan Nizam yang sedang memerhatikannya. Apa yang dilakukan adalah mencuit pipi tembab milik Arora Dahlia. Arora Dahlia adalah anak kepada sahabatnya yang berusia sekitar 3 tahun.


“Abang cuba tengok gaya Lukman ni. Ada tokoh kebapaan kan?”

Nizam menganguk dan tersenyum.



“Kalau kau dah tak sabar nak ada anak, Kau pinang aja si Sheda, habis cerita. Kau pun tak payah duduk pening fikir pasal Liana tu,”


“Kau ni pun tak agak-agaklah aku baru aja kenal dia. Kami dalam tempoh berkawan,”


“Berkawan??? Ya ke ni. Tak percaya aku.”


“Tak percaya? Aku tak paksa kau untuk percaya Nizam,”


“Aku pelik dan hairan aja. Berkawan, tapi bukan aku tak tahu. Kau siap beri dia bunga mawar putih kan?”


“Kau yang cadangkan. Aku berilah, lagipun kau cadangkan aku untuk beri mawar merah. Aku tukar jadi mawar putih. Sekarang kau nak kenakan aku pula,”


“Aku tak kenakan, tapi kau tahu tak makna di sebalik mawar putih tu?Tak sangka betapa kau ni mamat jiwa romantik. Ada kelas gitu,” ucap Nizam sambil tersenyum. Matanya juga dikalih kepada Qaseh yang sedang tersenyum kecil.


“Ala yang aku tahu mawar merah yang ada makna. Kalau kau tahu apa makna mawar putih, beritahulah aku,”


“Oh..tidak!! Kalau kau nak tahu cari sendiri. Ada apa sebenarnya kau nak jumpa aku ni Lukman?”


“Hai nak jumpa pun dah tak boleh ke?”


“Bukan tak boleh. Boleh aja, aku pelik sebab lama juga aku tak jumpa kau,”


“Macamana dengan Sheda?”

“Nak tanya aku pasal dia saja ke? Buat penat aku aja datang jumpa kau. Kalau nak tahu ada baiknya kau tanya dia sendiri. Kau ada nombor telefon dia kan?”


“Memanglah ada. Tapi dah alang-alang aku jumpa kau. Aku tanyalah, itu pun nak marah,”


“Dia okey dan sihat aja. Pada mata akulah. Tapi hati jiwa raga dia aku tak tahulah sihat atau tak”


“Maksud kau?” Lukman bertanya sambil memandang Qaseh yang sedang melayan Arora.


“Kau ni lembab betullah. Maksud aku, aku tak tahu hati dia tu sihat ke tidak ‘because’ manalah tahu. Hati dan jiwanya tak sihat sebab rindukan kau ke kan,”


“Kau ni merepek betul. Jauh sampai ke situ pula.”


“Dah alang-alang kau ada. Aku nak cakap ni. Janda kau kirim salam,”


Wajah Lukman berkerut seribu. Qaseh tergelak dengan kelakuan Lukman lalu berkata..

“Janda kau tu Liana lah. Kenal tak?”

Lukman menjawab salam tersebut dan meminta agar Nizam tidak memberitahu atau bercerita mengenainya lagi pada masa akan datang. Permintaan itu sangat disenangi oleh Nizam. Dia tidak mahu sahabatnya terus hanyut dalam kesedihan yang panjang.




Malam itu Sheda duduk di dalam bilik sambil membaca novel. Badannya agak penat setelah membantu ibunya mengalih almari pakaian dibilik adiknya. Malam itu Sheda hanya berdua dengan ibunya. Adiknya uda balik ke kampung.Manakala adiknya angah dan yang bongsu belum pulang dari tempat kerja.
Tiba-tiba terdengar suara orang memekik. Sheda berlari keluar dan mendapati ayahnya sedang memarahi ibunya.


“Eh…aku punya sukalah!! Nak pergi kemana pun. Kau tak payah sibuk,”

“Saya ni isteri awak. Awak tak pernah peduli hal anak-anak dan juga rumah ni. Awak suka awak balik. Awak bosan awak keluar, Anak bini makan ke tidak. Awak tak pernah ambil peduli. Ni tidak, awak sibuk dengan perempuan lain,” ucap ibunya di iringi tangisan.


“Argh..dia orang tu dah besar pandailah dia kalau nak hidup.”


“Awak cakap senang aja. Dia orang tu pun dah besar panjang. Duit habis nak jaga saya. Bayang hutang sana sini. Bilanya mereka tu nak simpan duit sendiri. Daripada awak habiskan duit tu untuk orang lain.”


“Duit aku. Aku punya suka!! Kau dengan dia orang tu suka susahkan aku. Dah tolong sekali banyak lemak,”


“Tolong, anak bini pun awak berkira. Awak nak jadi apa? Jangan awak tengok saya diam. Awak boleh tindas saya dengan anak-anak macam ni. Kami diam sebab kami masih hormat pada awak. Bertahun saya bersabar. Kalau tak kenangkan anak-anak dah lama saya tinggalkan awak.”


“Kau yang bodoh. Aku tahu dah lama tahu, yang kau akan tinggalkan aku. Itu sebab aku tak mahu kau berduit. Kalau kau berduit kau dah lama tinggalkan aku. Kau ingat aku bodoh sangat!!”

“Tapi awak aniaya anak dan isteri. Berapa lama awak tak beri nafkah pada kami,”

“Kalau aku tak beri!!Kau nak buat apa? Kau nak buat report? Buatlah..,” cabar En. Samad.


“Tolonglah jangan ingat saya ni bodoh sangat. Sampai awak buat saya dan anak-anak begini. Saya selalu sembahyang dan berdoa agar awak berubah dan ingat anak isteri. Tapi penantian saya hanya sia-sia, Awak tetap tidak berubah. Dari awal perkahwinan sampai anak-anak sudah membesar awak tetap sama seperti dulu. Kalau awak benci saya ceraikan saya. Jangan gantung saya tidak bertali begini.Dan sungguhpun awak benci saya dan tidak mahu menafkahi saya tidak mengapa. Anak-anak awak tu bagaimana?”


“Macam aku cakap, dia orang dah besar. Pandai-pandailah kalau nak hidup,”


“Ayah, Kalau ayah balik nak sakitkan hati mak, baik ayah tak payah balik,”Sheda berkata mendatar. Dipandang wajah ibunya yang sudah dibanjiri air mata.


“Kau jangan nak kurang ajar. Ini rumah aku. Aku punya suka!! Ini kau ikut perangai mak kau yang tak senonoh kan? Kalau tak pun mak kau yang ajar kau biar kurang ajar dengan aku,”


Berdesing dan panas sungguh hatinya bila ayahnya sering mengucapkan mengenai apa-apa perangai dan perbuatan yang bertentang dengannya akan mendapat perkataan yang sama iaitu ‘mak kau ajar.”


“Ayah ni, sikit-sikit mak ajar. Mak tak pernah ajar kita kurang ajar pun. Tapi ayah selalu salahkan mak. Apa pun mak. Baik ayah baik adik beradik ayah yang tak guna tu pun salahkan mak. Macamlah diri tu bagus sangat,”


“Ini semua kau punya kan? Kau tengok anak kau berani cakap macam tu pada aku. Kau ajar dia kan? Baik kau cakap kalau tidak..”


“Kalau tak kenapa?Ayah nak terajang mak, pukul mak macam dulu-dulu. Ayah dengar sini baik-baik, Dulu kami adik beradik masa kecil tak tahu nak buat apa bila ayah selalu pukul mak. Sekarang jangan ayah pernah mimpi dapat buat macam tu lagi pada mak. Sekali ayah sentuh kulit mak. Along akan pastikan ayah duduk dalam penjara. Faham!!” Sheda berkata lancar dan suaranya sudah meninggi mengatasi suara ayahnya. Matanya juga mencerlung tajam.




Hatinya benar-benar marah. Sudah lama disimpan amarah itu. Kerana ibunya dia selalu sahaja diam. Tapi kali ini tidak sekali. Biarlah dia dianggap derhaka kepada bapanya. Dia tidak sanggup lagi melihat atau mendengar apabila ibunya selalu dipersalahkan. Dia juga tidak akan membiarkan ayahnya menyentuh kulit ibunya lagi. Tidak sekali-kali.


“Argh…anak beranak sama saja. Kurang ajar,”


“Tak perlu salahkan mak. Ayah yang tak betul. Kalau anak jadi kurang ajar pun sebab ayah pun manusia kurang ajar,”


En Samad hanya diam tidak berkutik. Sheda dapat melihat ayahnya menggenggam buku lima. Nafasnya turun naik menahan amarah. Kesudahannya ayahnya berlalu masuk kedalam bilik sambil menghempas daun pintu.


“Kenapa cakap macam tu pada ayah?”


“Mak tak payah nak bela ayah sangat. Ayah dah kata mak macam-macam pun mak tetap nak bela dia. Biar dia rasa,”


“Tapi mak tak ajar kamu untuk kurang ajar. Jahat atau teruk macamana pun dia tetap ayah kamu,”


“Mak, nak suruh along diam macamana lagi?Along ni dah besar bukan budak kecil lagi. Along ada mata dan along faham semuanya. Dia yang tak betul. Kenapa nak salahkan mak. Sikit-sikit mak, apa pun mak. Telinga ni dah lama bernanah dengar ayah cakap macam tu,”


“Sudahlah, mak nak masuk tidur dulu.”


Sheda hanya diam membisu. Dia menoleh ke bilik ayahnya yang terletak bersebelahan dengan bilik adiknya. Hati Sheda terdetik sayu. Sebenarnya tiada niat sedikit pun untuk dia berkata demikian. Dia hanya mahu mengajar ayahnya agar tidak melakukan sesuka hati pada anak dan isterinya.
Puan Ross tidak tidur malam itu. Dia mengunci diri dan menagis mengenangkan nasibnya. Entah kenapa dia tidak pernah rasa bahagia. Suami yang diharap dapat menjaga dan memberi teduhan untuknya tidak dia dapatkan. Hatinya benar-benar sayu, dia juga sering berkecil hati apabila suaminya menuduh dia yang mengajar anak-anak benci dan kurang ajar padanya. Selang dua puluh minit kemudian dia tertidur.



Sheda berjalan ke dapur untuk minum air tekaknya teras haus. Sambil minum dia terkenang peristiwa sewaktu dia masih kanak-kanak. Bila dikenang Sheda berasa marah. Cepat-cepat diusir perasaan itu dari terus bersarang dalam hati. Siap semua Sheda berjalan masuk ke dalam bilik untuk berehat dan beradu.
























Search This Blog