Clixadx

Saturday, 31 December 2011

Sejuta Luka Dihati-Bab 13







Bab 13




Jam  dinding  sudah  berdenting  sebanyak  tiga  kali. Menunjukkan  pukul  3.00  pagi. Liana  tidak  senang  duduk  kerana  perutnya  mula memulas. Dia  berpusing  ke  kiri  dan  ke  kanan  untuk  melegakan  kesakitan. Namun  usahanya   sia-sia  belaka. Kerana  dek  tidak  tahan. Liana  bangun  untuk  mencari  minyak  urut.

‘Hish..manalah  minyak  urut  ni. Rasanya  ada  di  sini.’ tutur  Liana  berang  sambil  membetulkan  rambutnya  yang  agak  serabai.

Walaupun  Liana  masih  marah. Namun  dia  masih  berusaha  untuk  mencari  di setiap laci  biliknya. Setelah  penat  mencari. Liana  keluar  menuju  bilik  Sinta.


“Sinta! Sinta!”

Suara  Liana  bersama  ketukan  pintu  bilik  yang  agak  kuat  mengganggu  tidurnya. Dengan  langkah  malas Sinta  membuka  pintu  bilik.

Ada  apa??  Pagi-pagi  buta  kau  dah  kacau  aku,”


“Aku  nak  tanya  ni. Kau  ada  nampak  minyak  urut dalam  bilik  aku tak?”

Sinta  menggosok-gosok  matanya  sebentar  sambil  mengingati  sesuatu.

“Sinta, ada  nampak  tak? Termenung  buat  apa?”


Kan  minyak  urut  tu  dah  lama  habis. Kau  yang  minta  aku  buangkan  tempohari. Kau  dah  lupa  ke?”


“Alamak!! Waktu  aku  sakit  perut  inilah  minyak  urut  tak  ada.”

“Kau  nak  buat  apa  dengan  minyak  tu? Perut  kau  sakit  ke?”

“Ya  lah. Sakit  perut. Lagi  tanya!! Aku  tak  boleh  tidur  dari  tadi  tau  tak!”  ucap  Liana  agak  marah.

“Argh!! malas  aku  nak  layan  kau. Bodoh  sombong  betul,” tutur  Sinta  sambil menutup pintu  bilik.


Liana  agak  terkejut  dengan  tingkah  Sinta  yang  mendadak  marah. Mungkin  silap dia  kerana  lebih  awal  mengherdik  Sinta. Apapun  Liana  akan  meminta  maaf  pagi  esok. Apa  yang  penting  dia  harus  mencari  altenatif untuk  meredakan  kesakitan. 


Sinta  bangun  agak  awal  dari  kebiasaanya. Dia  juga  bersiap  dengan  cepat  kerana  malas  bertembung  dengan  Liana. Sebelum  keluar  dari  rumah. Sinta  dapat  melihat  Liana  masih  lagi  tidur. Mungkin  Liana  terlupa  menutup  pintu. Setelah  memastikan  nkeadaan   rumah  agak  kemas. Sinta  kemudian keluar  dan  mengunci  pintu  untuk  ke  pejabat.


‘Malas  aku  nak  kejutkan  kau. Kalau   nak pergi  kerja  pandailah  kau  bangun sendiri,’  rungut  Sinta  sambil  menghidupkan  enjin  kereta.



Deruman  enjin  kereta  Sinta  mengejutkan  Liana  dari  lamunan  mimpi. Liana  bangun  terpisat-pisat  memandang  jam  dinding. Sudah  pukul  lapan  pagi.

‘Pukul  lapan!!  Mampus  aku. Aduh!!  Kenapa  minah  ni  tak  kejutkan  aku.’  renggus  Liana  sambil  berlari  ke  kamar  mandi.


Awal  pagi  lagi. Lukman  sudah  tercegat  di  hadapan  klinik. Nizam  yang  baru  saja  tiba  agak  terkejut. Entah angin  apa  yang  telah  melanda  sahabatnya  itu, dia  sendiri  tidak  pasti.  Nizam  memakir  kenderaan  betul-betul  di  hadapan  Lukman. Lukman  menoleh  dan  tersenyum kembali.

“Hello  bro!! Assalamualaikum..,” Sapa  Nizam  ramah. Sambil  mengeluarkan  kunci  Klinik.


“Waalaikumsalam.., lewat  kau  sampai?”

“Mana  ada  lewat. Aku  biasa  sampai awal setengah  jam  sebelum  waktu  klinik  mula  beroperasi. Kau  tu  yang  kenapa? Awal  pagi  dah  terpacak  dekat  sini?”


“Aku  tak  sihatlah. Sebab  itu  aku  datang  ke  sini,”

“Demam  rindu  kot!" Celah  Liza  tiba-tiba.

“Doktor,  sorry  lambat  lima  minit  saya  pergi  sarapan  tadi.”

“Tak  mengapa,  Saya  pun  ada  kunci  juga."  beritahu  Nizam  lembut.

“Sheda  mana  Liza?  Saya  tak  nampak  dia  pun,”


“Makwe sendiri  tanya  Liza  pula  buat  apa? Dia  cuti  hari  ni,”


“Oh..  aku  terlupa."  ucap  Lukman  ringkas.

“Lain  kali  hafal  jadual  kerja  dia  okey,”

“Liza, Mei  Ling  mana?”

“Entah. Kejap  lagi  sampai  lah  tu. Mungkin  lambat  sikit  kot. Tak  apa  biar  saya  kemas  sendiri dulu. Nanti  kalau  dia  sampai  biar  dia  siapkan  benda  lain  dulu,"  beritahu  Liza  lembut  dan  teratur.


Nizam  hanya  menganguk  dan  mengarahkan  Lukman  untuk  mengikutinya. Dengan  langkah  longlai  Lukman  masuk  dan  duduk  menyandar  di kerusi.


“Kau  nak  aku  rawat kau  sekarang ke?" ucap  Nizam  sambil tersenyum  sumbing.


“Aku  dah  tak  larat  ni. Kalau  kau  boleh  sekarang  lah,”

“Aku  tengok  kau  ni  dah  macam  apa  dah. Mari  duduk  sini  aku  semak  tekanan  darah  kau  dulu,”


“Tekanan  darah  okey. Suhu  badan  kau  pula, Wow!! mantap. Tingginya  39  darjah. Kau  demam  ni. Tekak  kau  sakit  tak?Cuba  kau  nganga  kejap,”


Nizam  dapat  melihat  keadaan  tekak  Lukman  yang  kemerahan.  Sejurus  itu  Nizam  menggelengkan  kepala  dan  membuatkan  Lukman  mengerutkan  wajah.

“Kenapa  kau  menggeleng?”

“Tak  ada  apa. Jangan  risau  sangat  URTI  aja  ni. Maaf  maksud  aku  kau  cuma  kena  demam  biasa  saja. Nanti  aku  berikan  kau  ubat  demam, antibiotic,  dan  juga  ubat  sakit  tekak  okey,”

“Nizam  kau  boleh  berikan  aku  ubat  selsema  dan  batuk  tak? Manalah  tahu  lepas ni  aku  kena  selsema pula. Tapi  tanda-tanda  aku  akan  dapat selsema  dan  batuk  tu  ada,”

“Okey  boleh. Tapi  kalau  tak  selsema  atau  batuk  tak  payah  makan  ubat  tu.”

“Baik  doktor  Nizam.”


Nizam  bangun  sebentar  sambil  menyiapkan  ubat  untuk  rakannya. Lukman  pula duduk  menanti  sambil  memandang  CCTV. Dia  tersenyum  sendiri.


“Apa  yang  kau  tenung?Lepastu  tersenyum pula? Gila  ya?”

“Tak  ada  apa. Tengok  CCTV  kau  aja.”  ucapnya sambil  memandang  Nizam  yang  memegang  bungkusan  plastik  ditangan.

“Nah  ambil. Ubat  untuk  kau,” ucapnya  sambil  menghulurkan  bungkusan  tersebut  kepada  sahabatnya.

“Berapa  kos  rawatan  aku  ni?”_ Lukman  bertanya  sambil  melihat  isi  beg  tersebut.


“Untuk  kau    aku  charge seratus  ringgit  okey,”

Terjojol  biji  mata  Lukmann  sebaik  saja  mendengar  harga  kos  rawatan yang  sangat  tinggi.  Nizam  yang  sekadar  mengusik,  tergelak  besar  apabila  melihat  mata  Lukman  tidak berkelip.

“Wei  kau  ingat  aku  ni  dah  gila. Nak  letak harga  tinggi  melambung. Larilah  pesakit  aku,” tuturnya  bersahaja.

“Hish..,mahu  pitam  aku  dengar. Habis  berapa  aku  kena  bayar ni,”

Ala  untuk  sahabat  baik  aku  ni. Aku  berikan  rawatan  percuma  saja. Aku  tidak  kenakan  sebarang  bayaran  okey,”


“Terima  kasih  Nizam. Okey  lah..aku  balik  dulu  nak  berehat. Sekejap  lagi  klinik  kau  di  buka  kan. Biar  aku  chow  dulu. Anyway  boleh  berikan  aku  MC?”

“Boleh. Kau  tunggu  sekejap,”


Setelah  siap, Nizam  memberikan  MC  yang  diminta  oleh  Lukman  dan  memberikannya. Sebelum  Lukman  keluar Nizam  sempat  berpesan  agar  sahabatnya  itu  mendapatkan  rehat  yang  cukup. 


“Lukman  jangan  lupa  minum  banyak  air  putih  okey,”


Lukman  tersenyum. Dan  berjalan  keluar  klinik.


Sheda baru  saja  selesai  mandi. Hari  ini  dia  tinggal  sendirian  di  rumah. Ibunya  pulang  ke  kampung  untuk  bertemu  dengan  abangnya. Adik-adiknya  pula  awal  pagi  sudah  bersiap  untuk  ke  tempat  kerja. Untuk  menghilangkan  rasa  bosan, Sheda  duduk  bersila  di  hadapan  almari  buku  untuk  mencari  resepi  baru. Niat  di  hati  ingin  membuat  pudding. 

Alunan  lagu dari  telefon bimbitnya. Mematikan  mood  Sheda  buat  sementara. Sheda  bangun  untuk mengambil  telefon  bimbit   di  atas  meja  kopi. Sheda  melihat  skrin  dan tersenyum.


“Ya.. ada  apa, boss  call  saya  ni. Staff tak  cukup  ke?"  ucap  Sheda  pantas.


“Tak  adalah. Saja  nak  call. Saya  nak  sampaikan  pesanan  untuk  awak.”


“Pesanan!!”

“Ya,  pesanan  yang  kekasih  hati  awak  tu  tak  sihat.”

“Lah.., dia  demam  ke?”

“Ya. Awak jaga  dia  baik-baik  tau,"  pesan  Nizam.

“Tak  mahu lah. Dia  dah  besar,  pandailah  dia jaga  diri  dia  tu.”


“Teruk  betul awak  ni  Sheda. Sampai  hati  awak.  Nanti  kalau  dia  dengar  pasti  dia  merajuk,”

“Biar  dia  merajuk. Saya  tak  hairan  pun,”


“Okeylah  Sheda  saya  tak  boleh  cakap  lama-lama  ni. Ada  pesakit. Jangan  lupa  jaga  dia, bye. Assalamualaikum,”

Sheda  diam  selepas  mematikan  talian. Dalam  hati  dia  turut  risau  dengan  keadaan Lukman. Ingin  telefon, dia  bimbang  jika  mengganggu  Lukman. Lama  bermonolog, Sheda  membuat  keputusan  untuk menghubunginya  malam  nanti. Apa  yang  pasti  dia  ingin  membuat  puding.


‘Hish..menyusahkan  betul. Sudahnya  aku  tak  boleh  ke  tempat  kerja. Waktu  macam  ini  lah  kereta  buat  hal. Steve  ni  pun  satu,  orang  call  bukan  nak  angkat  telefon. Siaplah  kalau  aku  jumpa  nanti.’ rungut Liana.


Liana memang  agak  berang  kerana  dia  sudah  bangun  lewat  pagi  tadi. Apabila  dia  sudah  bersedia  untuk  ke pejabat, kereta  miliknya  pula  buat  hal. Belum  lagi  pegawainya  memarahinya  kerana  tidak datang  bekerja. Di  tambah  lagi  apabila  kekasih  hatinya  juga  tidak  mengangkat  panggilan  telefon  darinya.


Tidak  tahu  hendak  berbuat  apa. Liana  menghubungi  rakannya  untuk
membantunya.


“Hello,  Razak  aku  ni  Liana. Kau  boleh  datang  rumah  aku  tak?"  ucap  Liana  pantas tanpa  henti.


“Kalau  ia  pun  berilah  salam dulu. Main  hembus  saja,”


“Jangan  marah. Aku  terlupa.”

“Kau  nak  apa?”

“Kereta  aku  rosak. Boleh  kau  datang  ambil  kereta  aku  dan  bawa  ke  bengkel  kau  tak?”

“Oh.., boleh. Nanti  besok  aku  suruh pekerja  aku  datang.”

“Hari  ni  tak  boleh  ke?”

“Sorrylah,  hari  ni  tak  boleh. Kalau  kau  nak. Tunggu  esok. Okey  lah  Liana  aku   tak  boleh  lama  ni. Banyak  kerja  aku  nak  buat. Jumpa  kau  dekat  bengkel  esok,”  ucap  Razak  lalu  mematikan  talian.

Liana  menghela  nafas. Menggelegak  panas  hatinya. Nampak  gaya  dia  harus  ke  pejabat  dengan  menaiki  teksi.


“Liana, lewat  awak  sampai  pagi  ni?” Tanya  rakan  sekerjanya.

“Ya,  kereta  saya  rosak pula.”


Liana  kemudian  berjalan  ke  meja  kerjanya dengan  langkah  malas. Bengkak  sungguh  hatinya  pagi  ini. Kerja  yang  tertunda  semalam  dipandang  sepi. Tas  tangan  di  letak  disisi  meja.


Sheda  sedang  sibuk  menyelongkar  dapur  mencari tepung  kastard. Puas  mencari  namun  tidak juga  jumpa. Sheda  nekad  akan  keluar  ke  kedai. Sheda  menutup  pintu  sebelum  keluar  dari  rumah. Dengan  hanya  memakai  pakaian  yang  ringkas  dan  berselipar  jepun. Sheda  meneruskan  langkah  dengan  laju. Jika  dia  berjalan  lambat  rasa  penat  pula. Rumahnya  agak  jauh  dari  kedai.


“Amboi!!  Anak  dara  ni. Jalan  laju, nak  ke mana?” Tegur  makcik Munah.

“Mana  ada  laju. Saya  nak  ke  kedai  ni makcik.” Ucap  Sheda  sambil  tersengih.


Makcik  Munah  hanya  memerhati  sambil  tersenyum. Kemudian  meneruskan  kembali  kerja  menyiram  bunga.


“Moi, kenapa  awak  punya  muka itu  macam?”


Ala  aunty, cuaca  panas. Tengok  muka  saya  pun sudah  macam udang  kena  bakar,”


“Lain  kali  bawa  paying  tak  kena  panas mah..,"


“Saya  malaslah. Aunty  saya  nak  beli  tepung  kastard ada  tak?”

Ada. Awak  mahu  beli  berapa  banyak?”

“Dua  saja  cukup.” Ucap  Sheda  ringkas  sambil  matanya  melilau  ke  kiri  dan  ke  kanan.


Selang  sepuluh  minit  aunty Lim  kembali  bersama  barang  yang  diminta.

“Mau  buat  kuih  ya?”


“Tak lah  saya  nak buat  pudding kastard. Lama  tak  makan  teringin  pula.”


Setelah  membayar  harga  tepung. Sheda  berjalan  pulang  ke  rumah.Tiba  di  rumah  Sheda  mengambil  handphone  miliknya  di  atas  meja  makan. Bimbang  jika  ada  orang  yang  menghubunginya  semasa  ketiadaannya. Maklum  dia  terlupa  membawanya  tadi.



‘Ramai  pula  pesakit  hari  ni.’ ucap  Nizam di  dalam  hati.



Nizam  memandang Mei Ling  yang  agak  sibuk.  Tidak  sampai  hati  membiarkan  pekerjanya  begitu. Nizam  bangun  dari  duduknya  dan  berjalan  menuju  ruangan  dispensary.



“Hish..Doktor  buat  apa  ni? Biar  saya saja  yang  buat,” tegah  Mei Ling lembut.


“Tak  apa  saya  kasihan  tengok  awak. Biar  saya  bantu. Saya  ni  tak  zalim  pun. Baik hati  adalah,” ucap  Nizam  berseloroh.


Mei  Ling  ketawa  dan  berkata  “Doktor  memang  teramatlah  baik dan  tidak  zalim  pun,”


Nizam  tersenyum  sambil  tangannya  pantas  mengambil  ubat  yang  diperlukan. Setelah  siap  semuanya Nizam  memandang  sekilas  jam  didinding. Matanya  di  kalih  ke arah  Mei Ling.  


Mei Ling  memandang  hairan.  "Kenapa  doktor  tening  saya  macam  tu?”


“Awak  tak  perasan   ke?”

“Perasan  apa?”


“Kita  tak  makan  lagilah. Jam pun  dah  pukul tiga  petang.”

Mei Ling  memandang  jam  dinding. 

“Ya, betul tu. Patutlah  perut  saya  lapar. Pesakit  ramai  sangat  sampai  tak perasan  waktu  rehat  sudah  berlalu.”

“Mei  sementara  tak  ada  orang ni  lebih elok  kalau  awak  keluar  sebentar  beli  makanan.”

“Kalau  pesakit  datang  nanti  macamana?”

“Tak  mengapa  saya  ada  di  sini. Saya  kirim  dengan  awak  sekali  ya,”

“Boleh.Doktor  nak  pesan  apa?”

“Saya  nak  awak belikan  saya  mee goreng  mamak.”

Mei Ling  mengangguk  dan berlalu  keluar.



Liana  cuba  menghubungi  Steve  beberapa  kali  namun  tidak  berjaya. Hatinya  benar-benar  membara. Jika  jejaka  itu  ada  di hadapannya  sudah  pasti jejaka  itu akan  menjadi  mangsa  amukannya.

'Hish...kemana  saja  mamat ni. Siap  kalau  aku  jumpa  nanti,' bentak  Liana  sendiri.


Lima  minit  kemudian  Liana  terfikir  untuk menghubungi Sinta. Dia  berharap  sangat  agar  Sinta  dapat  menjemputnya petang  nanti.


“Hello  Sinta..,”  ucap  Liana  lancar  sebaik  terdengar  suara  lunak  Sinta   ditalian.

“Erm...ada  apa?”

“Petang  nanti  boleh  jemput  aku  di  pejabat  tak?”

“Sorry  tak  boleh. Dan  aku  rasa  tak  sempat  nak  ambil  kau. Kau  balik  naik  teksi  ya,”

“Tapi  kenapa?”


“Dah  aku  kata  tak  sempat. Kau  tak  faham  ke?Atau  nak  aku  cakap  jepun  baru  faham!! Aku  ada  temujanji  hari  ni,”


“Tapi..” belum  sempat  Liana  meneruskan  kata-kata  Liana  terdengar  talian  dimatikan.


‘Kurang  ajar  betul. Ingat  aku  ni  apa,’ pekik  Liana  berang.

Semua  mata  terumpu  padanya  apabila  mendengar  pekikan Liana  yang  agak kuat. Liana  hanya  tersengih  dan  menyambung kembali  tugasnya.



Liza  sudah  tidak  berdaya  lagi. Hari  ini  dia  pulang  awal  ke rumah  sebaik  saja  Nizam  mendapati  dirinya  itu  demam.Nizam  memberikan  cuti  selama  dua  hari.Liza  lega  dan  senang  hati  dengan cuti  yang  diberikan.Namun  dia  juga  kasihan  pada  Mei Ling yang  terpaksa  bekerja  sendirian.


Apapun Liza  berterima  kasih  kepada  Mei Ling  yang  tidak  merasa  keberatan  dengan  keputusan  majikannya. Dia  bangga  kerana  gadis  cina  itu  jenis  orang  yang  bertolak  ansur.

Akhirnya Liza  tersenyum sendiri.

2 comments:

Search This Blog