Saturday 2 July 2011

Sejuta Luka Di Hati - Ep 6



Eh   Sheda  ,  kawan  Boss  kita  tue ,  nak  lunch  sekali  dengan  kita  eh ?” Liza  bertanya  sebaik  saja  sampai  di  café .


“ Ya ,  dia  ajak  aku  lunch  tadi ,  tapi  aku  cakap  tak  payah  sebab  aku  keluar  rehat dengan  kau  . Tapi  dia  nak  juga  lunch  dengan  aku ,  katanya  dia  tak  kisah  kalau  bawa  kau  sekali . Jadi  aku  suruh  dia  datang  sini  aja .” terang  Sheda  panjang  lebar .Sheda  kemudian  mencapai  menu  di atas  meja .


“Habis  ,  kita nak order  makan dulu  ke ? Liza  bertanya  lagi .


“Sabarlah , aku  tengok  menu  dulu  nanti  nak  order  senang . Apapun  kita  tunggu  dia  nanti  dia  cakap  apa  pula .” Sheda  berkata  lancar .Liza  yang  mendengar  hanya  menganggukan   kepala  jarinya   pula  pantas  menyelak  helaian  menu .Sedang  mereka  leka  membelek  menu , mereka  terdengar  suara  orang  berdehem .Sheda  dan  Liza  berpandangan .


“Assalamualaikum…  maaf  lama tunggu .” Lukman  berkata  pantas  sambil  menarik 
kerusi  dihadapan  Sheda .


“Tampannya  bila  pulak  mamat  nie  cukur  jambang  dia ,  apapun  dia  sangat  tampan  berbanding  hari  sebelumnya .” getus  hati  Sheda .


“ Kalau  iya  pun  jawab  salam  saya  ,  ini  tidak awak  berdua  dok  diam  saja . Kalau  tak  jawab  salam  berdosa  tau .” Lukman  berkata  spontan  direnung  kedalam  anak  mata  Sheda . Sheda  rasa  terpempan  seraya  itu  sepantas  kilat  Sheda  menjawab  salam  tersebut  dia  berasa  malu  pipinya  merona  merah .


“ Hello .. Liza..” Lukman  bertanya  dia  melambai- lambaikan tangannya  tepat  ke wajah  Liza .  Liza  masih  begitu  terpaku  kaku , matanya  juga  tidak  berkelip  mamandang  ketampanan  wajah  di hadapannya . Sheda  yang  melihat  keadaan  itu  segera  mencubit  rakannya .


“ Aduh…..  sakitlah  Sheda .”  Liza  berkata  perlahan  jarinya  menyentuh  lembut  lengannya  yang  berasa sakit  itu .


“Itu  lah  berangan  aja ,  padan  muka  kau .” gelak  Sheda .

 
“Habis  dia  handsome  sangat ,  jadi  aku  tengoklah .”  protes  Liza.

Lukman  hanya  tertawa  kecil  apabila  melihat  dua  wanita  sedang  bertelingkah  hanya  kerana  ketampanannya .

“ Ya  sudah  ,  jangan  gaduh  lagi  ok .”  Lukman  berkata  lembut .


“En. Lukman  ,  betul  saya  cakap  encik  nie  memang  handsomelah .”  Liza  memuji  .

“Liza  saya  nie  mana  ada  handsome ,  kalau  saya  nie  handsome  tunang  saya  tak  akan  tinggalkan  saya .”  Lukman  berkata  sayu . Liza  dan  Sheda  hanya  tersenyum  mereka  tidak  ingin  bertanya  lebih  lanjut  mengenai  perkara  itu .


“Apapun  terima  kasih  atas  pujiannya   .” Lukman  kemudian  memanggil  pelayan  untuk  memesan   makanan .  Lima  belas  minit  kemudian  makanan  dipesan  tiba  dan  mereka  menjamu  selera  bersama-sama .  Suasana  di  café  itu  menarik  perhatian  Lukman ,  dari  susun  atur  ,  alas  meja  yang  digunakan  café  itu  terlihat  unik  dan  jelas  sekali  bahawa  pemilik  café  itu  menerapkan  cirri ala  ingeris classic .


“En. Lukman  ,  makanlah  termenung  aja  buat  apa ?”  tegur  Liza  sebaik  melihat  makanan  di pinggan  cuma  luak  sedikit .


“ Panggil  saya Fizzi  , Liza .”  pinta  Lukman  pula .


“Saya  bukan  termenung , tapi  saya  suka  dengan  café  yang  terlihat  unik  nie .”

Lukman  menjelaskan .


“ Oh.. , samalah  dengan  Sheda  ,  dia  pun  memang  suka  dengan  rekaan  café  ini  dan ini adalah café  kegemarannya .”  tanpa  sengaja  Liza  memberitahu  salah  satu  kegemarannya  kepada   Lukman .


“ Oh… iya  ke ? Jadi  selera  kita  samalah Sheda .” Lukman  tersenyum  senang .

“ Ha hahhah  tidak  sia-sia  rehat  dengan  Liza  nie , lama-lama  aku  boleh  tahu  semua  mengenai  Sheda .”gumamnya  didalam  hati .


“Kebetulan  aja  kot .” Sheda  berkata  acuh  tak acuh . Sheda  yang  terasa  tekaknya  haus  mencapai  gelas  di  sisi  dan  tanpa  sengaja  Sheda  mengambil  minuman Lukman .


“ Sheda  itu  minuman  saya .”  tegur  Lukman  lembut . Sheda  yang  mendengarnya  terpinga-pinga  , dia  kemudian  melihat  gelas  ditangan . Ternyata  memang  benar ,  dia  minum  minuman  Lukman . Tidak  semena-mena pipi  Sheda  merona   merah  .


“Cakap  aku  berangan ,  kau  sendiri  sama  saja .”  sindir  Liza  dan  dia  tertawa  kemudian.


“Maafkan  saya  Fizzi ,  saya  tidak  sengaja .” terketar-ketar  nada bicaranya .


“ Saya  tidak  kisah pun , minumlah  kalau  awak  suka .” Lukman  bersuara  lembut  sambil  menghabiskan  makanan  terakhir  dipinggan .


“Liza  dah lama  awak  kerja  disini ?” Lukman  bertanya  sebaik  saja  gadis  itu  selesai  makan .

“ Tak  adalah  lama  sangat ,  baru  setahun  saya  kerja  dengan  doktor  Nizam .” terang  Liza .

“Awak  pula  Sheda ?”Lukman  bertanya  sambil  merenung  wajah  gadis  dihadapannya .


“Saya  boleh  tahan  lama  juga ,  lebih  kurang  empat  tahun .” tutur  Sheda  bersahaja .


  Waiter bill please..” panggil  Lukman  . Selang  beberapa  minit  seorang  pelayan  datang  membawa   bill  dan  Lukman  mengeluarkan  kad  debit  miliknya untuk  proses pembayaran .


“Eh  tak apalah  Fizzi  makanan  kami  biar  kami  yang  bayar .”  tegah  Sheda spontan .


“Tak  apalah  biar  saya  belanja  awak  berdua ,  sekali sekala  apa  salahnya .” Lukman  tidak  mengendahkan , bill  makanan  dibayar  penuh .


“ Apapun  terima  kasih  kerana  sudi  keluar  lunch  dengan  saya , sekejap  lagi  waktu  rehat  tamat  kan .” beritahu  Lukman .


“ Ya  jam  dua  kita  orang  dah  kena  ada  di  klinik , nanti  boss  kita  orang   sampai susah  lak .” beritahu  Liza .


“ Terima  kasih .”  jawab  mereka  serentak  sebaik  keluar  dari  café . Lukman  hanya  menganguk  dia  tersenyum  manis .

“Sheda  saya  balik  dulu , pukul  empat  saya  datang  jemput  awak  ya .”beritahu  Lukman .Sheda  yang  mendengar  hanya menganguk  tanda  setuju .


Di  rumah  puan Ross  sibuk  memasak ,  selesai  memasak  dia  mengemas  dan  mencuci 
pinggan  .  Anak- anaknya  semua   sudah  pun  pergi  ke tempat  kerja . Dirumah  cuma  dia  dan  Mirmo  kucing  peliharaannya .


“ Pangggg…” terdengar  bunyi  periuk  jatuh  di  lantai . Puan  Ross  berjalan  meluru  kearah  dapur . 


“ Ya Allah… Mirmo  kau  buat  apa  nie … ee…  kau  nie kan , kalau  dah  kucing  tue

kucing  juga  kenapa  tak  tahu  duduk  diam .” marah  puan  Ross .


Doktor  saya  balik  dulu  ya . Selamat  petang .”Sheda  berkata  dan  meminta  izin 
untuk  pulang .


“ Baiklah , hati-hati jumpa  esok  ya .” Nizam  berkata .


“Liza  aku  balik  dulu  tau ,”  Sheda  berkata  sambil  menepuk  bahu  rakannya .


“ Sheda  balik  dulu ?  bukan  balik  sekarang  ke ?” Liza  membuat  lawak .


“Ya  lah  aku  balik  sekarang  ya comel .”


“Ya lah pergi  lah  balik , kalau  kau  ada  pun  menyemak  aja huhuh .” gelak  Liza  sambil  mengemaskini  dokumen .


Ala  jeleslah  tue .” sapa  Nizam .


“Ala  doktor  ngelat ,  asyik  saya  aja  yang  kerja  full…” rungut  Liza .

Ala  janganlah  merajuk huhuh..  bukan  awak  ke  yang  mohon  nak  kerja  full kerana

alasan  nak guna  banyak duit  untuk majlis  perkahwinan  awak  akan  datang .” beritahu 
Nizam  mengingati  pekerjanya  semula  dengan  permohonan  yang  diminta . Liza hanya  tersenyum  sumbing  bila  teringat  akan  hal itu .


“Ok lah  aku pergi  dulu ya  tak  sedap  pula  bila  Fizzi  tunggu  aku  lama-lama  .”


  Baliklah  tuan  puteri ..hehehh ..” tegur  mereka  serentak .


Sewaktu  dalam  perjalanan  pulang  ,  Sheda  banyak  mendiamkan diri  begitu  juga 

dengan  Lukman . Hanya  lagu  On  The  Floor  nyanyian  Jenifer  Lopez  kedengaran  di 
corong  radio .


“Ermmm….  Fizzi  memang  tak  kerja  ke  hari  ini ?”  tanya  Sheda  memecah  kesunyian .


“ Fizzi  cuti  lima  hari  ,  hari  Isnin  baru  Fizzi  mula  bekerja .” terang  Lukman .


“Kenapa  Sheda  tanya ?  nak  ajak  saya  date  ke? ”


“Saja  tanya  tak  boleh  ke ?” balas  Sheda  Spontan .


“Boleh  saya  tak  marah  pun  dan  saya  tak  pernah  cakap tak  boleh .Apa  lagi  Sheda  nak  tahu  pasal  saya  nanti  saya  ceritakan .”Lukman  berkata  sambil  tertawa  kecil .



Sampai  diselekoh  Lukman  menghentikan  kereta  di  pinggir  jalan ,kemudian  turun 

dari  kereta  dan  berjalan  menuju  gerai  penjualan  pisang  goreng .Selang  beberapa 

minit  Lukman  datang  menjinjit  beg  plastic . Setelah  membuka  pintu  kereta  Lukman

menyerahkan  beg  tersebut  kepada  Sheda . Sheda  mengambilnya  lambat-lambat .


“Ambillah  Sheda  saya  belikan  pisang  goreng  untuk awak .Nanti  boleh  buat  minum 
petang .”  terang  Lukman  .


“Awak nie  buat  susah-susah  aja . Terima  kasih ya .”   tutur  Sheda  lembut .


“Sama-sama  dan  kalau  setakat  pisang  goreng  tue  tak  susah  pun .”Lukman  tersenyum  dan  kembali  memandu  menuju  destinasi .


Dari  luar  rumah  puan  Ross  ternampak  kelibat  anaknya  yang  baru  pulang  dari 
kerja . Puan  Ross  tersenyum  apabila  melihat  Lukman  turun  dan  menyapanya .


“Assalamualaikum… makcik  , selamat  petang .”Lukman  menyapa  ramah . Salam   dijawab  dan  puan  Ross mempelawa  Lukman  untuk  masuk  ke rumah .


“Tak apalah  makcik , lain  kali saja . Saya  cuma  menghantar  Sheda  balik , lagipula

tak  sempat  nak  beramah  maklum  saya  harus  kerumah  abang  saya .”terang  Lukman .


“Baiklah  kalau  begitu  ,  sampaikan  salam  makcik  pada  dia  ya .”beritahu puan  Ross  lagi .



Bab 7




Awan  yang  berarak  di  kaki  langit  menunjukan  bahawa  akan  ada  petanda  hujan  akan  turun lewat  petang  itu . Manakala  dirumah  mewah  berkembar  dua  tingkat   itu  terlihat  sepasang  suami  isteri  sedang  rancak  berborak  sambil  memerhatikan  anak mereka  bermain  basikal .


“ Mama….  tengok  abang  nie  , dia  kacau  munirah .” jerit  munirah  dari  laman  .


“ Amar  jangan  buat  adik  macam  tue , nanti  adik  kamu  jatuh .” marah  zarina  kepada 
anak  sulungnya .


Ala  sikit-sikit  ngadu  sepak  baru  tahu .” marah  Amar . Munirah  cuma  mengajuk  semula  kata-kata  abangnya .Amar  baru  ingin  memukul  adiknya  tapi  Munirah  lantas 


berlari  kearah  mamanya .Perlakuan  itu  membuatkan  Amar  menarik  muka  masam
hajatnya  tidak  kesampaian .


“Abang  anak-anak  kita  makin  membesar  .  Agak-agak  kita  sempat  tak  tengok  cucu

maklumlah  waktu  kita  kahwin  usia  pun  dah  lewat .” zarina  bertanya  suaminya  yang 

sedang   termenung .


“ Ala  awak  tak  perlulah  risau  sangat  kalau  umur  kita  panjang  dapatlah  kita  tengok 

nanti . Abang  tak  fikir  lagi  hal  cucu  ,  lagipun  anak-anak  kita  masih  bersekolah 

rendah . Apa  yang  merisaukan  abang  cuma  hal   Fizzi  aja ,  umur  dah  makin 

meningkat  majlis  perkahwinan  batal .”rungut  Hafizal  dahinya  berkerut  seperti 

memikirkan  sesuatu  ..


“Entahlah  abang ,  susah  nak  cakap  dengan  Fizzi  tue .  Dari  masa  dia  kenalkan  kita 

dengan  Liana  saya  sudah  tak berkenan  tapi  dia  nak  juga  sudahnya  dia  tinggalkan 

si  Fizzi  tu  terkontang-kanting .” celah   Zarina .


“Eh  tue  kereta  Fizzi .” Hafizal  memberitahu . Zarina  segera  menekan  butang  hijau 

dan  pagar  automatic itu  segera  terbuka . Lukman  memakir kenderaannya  ke dalam 

garaj .


“Assalamualaikum…”Lukman  memberi  salam  sambil  berjalan  masuk  ke  dalam 

rumah .


“Abang  ngan  akak  apa  khabar ?” tanya  Lukman sambil  menyalami  tangan 

abangnya .


“Ermmmm… baik  dan  sihat  saja  kamu  apa  khabar .” jawab  Hafizal  sambil 
memerhati  adiknya  dari  atas  ke bawah .


“Fizzi  duduk  dulu  ya  akak  kedapur  jap .” Zarina  berkata  sambil  berjalan  ke luar .

“ Amar … Munirah  ..mari  masuk  jangan  dok  main  aja  .Masuk  dalam  salam  pak

usu  nie .” perintah  Zarina  pada kedua  anaknya  yang leka  bermain . Mereka  berdua 

berlari  masuk  apabila  ibu  mereka memberitahu  bahawa  pak cik  kesayangan  mereka 

datang .


“ Eh  kenapa nie lari-lari  nanti jatuh  baru  tahu .”tegah  Lukman  lembut .


“Pak usu  bawa  coklat  tak ?” tanya  Munirah  yang  sememangnya  petah .


“ Ummm… kalau  tak  ada  coklat macam mana .?” Lukman  mengusik .


“ Kalau tak ada  tak  mahu , kawan  ngan  pak  usu .” Munirah  menjawab selamba tapi   

mukanya  sudah mencuka .


“Amboi  ….  merajuk  pula.. muncung tu sudah boleh  sangkut  hanger tau .” Lukman  masih  galak  mengusik .


Ala  pak usu nie..?” Munirah  melangkah  dan  duduk  disebelah  Lukman  di raba   

setiap  poket  seluar  pak ciknya  hanya  kerana  coklat . Amar  yang  dari  tadi 

memerhati  juga  melakukan  perkara  yang  sama .


“ Ya   Allah ….  Munirah ,  Amar…  sabarlah  coklat  nak  tapi  kamu  berdua  tak  

salam  pak  usu  lagi  nie  apa  cerita . Alih- alih  tanya  coklat .” Lukman  sengaja 

mengenakan  mereka .  Terpaku  kedua-duanya  dan  serentak  itu  mereka  mencium 

tangan  Lukman .


“ Ha… pandai  pun  kamu  salam  pak usu , ingat  tak  pandai… asyik  coklat  aja  kamu

berdua  yang  ingat .” jerkah  Zarina yang  sedang  menatang  dulang  berisi  kopi  panas .

Tersengih-sengih  mereka apabila  dijerkah  begitu . Hafizal  pula  masih  memerhati

Lukman  dengan  perasaan  aneh .


“ Pak  usu  ada  tak  bawa  coklat  untuk  kita orang .”tanya  Amar  pula .


“Kamu  berdua  nie  masih  tak  putus  asa  ya . Tetap  mahu tahu  dimana  keberadaan 
coklat …urm… cuba  cari  sendiri ,pak  usu  terlupa  pula  letak  kat  mana .” Lukman 
berpura-pura  menggaru  kepala  sebagai  tanda  terlupa  sesuatu .


“Pak  usu  ni  teruklah .”marah  munirah .


“Ha… Munirah  abang  tahu , kalau  tak  ada  dalam  poket  seluar  tentu  ada  dalam 

kereta  jom  kita  cari  kat  sana .”beritahu  Amar  pula . Bulat  biji  mata  Munirah 

apabila  abangnya  berkata  begitu  sepantas  kilat  dia  berlari  menuju  kereta  pak usu 

mereka . Lukman  tergelak  apabila  melihat  anak saudaranya  berkelakuan  begitu ,

memang  betul  apa  kata  Amar  dia  meletakkannya  di dalam  kereta .


“ Apa  yang  abang  tengok  nie , ada  yang   tak  kena  ke? tanya  Lukman  yang  sedari 

tadi  rasa  di perhatikan..

No comments:

Post a Comment

BTS babak Hayfa dicer4ikan Adam, “Hebat g1la dohh Ummi Nazeera”

Hi semua assalamualaikum dan salam sejahtera...wah actualy Nurin cuma nak bagitahu yang nurin tak tgk lagi drama bersiri yang telah amat sia...