Clixadx

Friday, 13 January 2012

Selesai Waktu makan...

Hai  selamat  petang  semua  apa  khabar?Dah  makan  ke  belum? Kalau  u all belum  makan, apa  kata kalau  u all semua  try  makan  Portugis egg tart rasanya  sedap  dan  mantap. Memang betul2  membuka  selera. Hurm  tadi Lynn dan  rakan2 sekerja  makan di Restoran  Macau Ekspress. Sedap..tapi  Lynn makan  Portugis  banana tart. Niat  hati  nak  makan  egg tapi  dek  kerana  kehabisan..cekik  je  banana. Hahaha...nak  tahu  info  pasal  tart  ni  tak? Kalau  nak  sila  baca  di  bawah  ni :-




Tart kastard diperkenalkan di Hong Kong pada 1940-an oleh cha chaan teng. Ia, kemudian diperkenalkan di kedai kopi barat dan bakeri untuk bersaing dengan restauran dim sum, khususnya untuk yum cha. Sewaktu kebangkitan ekonomi zaman 1950-an dan 1960-an, Lu Yu  mengambil pimpinan dengan tat telur kecil. Yang ironiknya, tat telur kecil kini adalah sebuah hidangan dim sum umum dan biasanya adalah lebih manis daripada yang dihidang di bakeri.
Satu teori mencadangkan tart telur Cina adalah penyesuaian tart Inggeris dengan intipati kastardGuangdong telah lama berada rantaunya di China dengan hubungan yang paling kerap dengan Barat, khususnya Britain. Sebagai bekas tanah jajahan British, Hong Kong menggunakan sesetengah masakan British. Satu lagi teori mencadangkan bahawa tart telur berubah dari pastri tart telur Portugis yang lebih mirip, dikenali sebagai pastel de nata, mengembara ke Hong Kong melalui tanah jajahan Portugis Macau.
Gabenor yang terakhir Christopher Patten adalah seorang penggemar tart telur di Hong Kong.

Sumber dari  encik  wiki ;) sampai  jumpa  lagi...daa... ;)


No comments:

Post a Comment

Search This Blog